Українська мова (5 клас)

16-18 березня 2020Тема: Речення, граматична основа речення.




п.47, вправи 366, 367, 369, 370, 371, 372, 373 ( виконуємо в окремому зошиті)
20 березня 2020
Тема: Види речень за метою висловлення
п.48, вправи 377, 379, 384, 386


5 клас
Контрольна робота № 6 з теми: “Словосполучення. Речення” (тести)
Варіант І
1. Синтаксис – це:
а) розділ науки про мову, який вивчає частини мови;
б) розділ науки про мову, який вивчає звуки мови;
в) розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення;
г) розділ науки про мову, який вивчає частини слова.

2. Укажіть словосполучення, в якому залежне слово стоїть перед головним:
а) книжки для дітей;          
б) чай з молоком;
в) смачний пиріжок;          
г) цвіт каштана.

3. Укажіть рядок, у якому обидва словосполучення побудовано правильно:
а) підручники з математики, поїхали за грибами;
б) радіти з успіхів, старший по віку;
в) вибачити учневі, сміялися з мене;
г) бігали по траві, подякували всіх.

4. Укажіть речення, в якому правильно підкреслено граматичну основу:
а) Автомобіль відремонтує мій брат;
б) Кімнатні рослини вирощує моя мама;
в) Мій зошит зараз перевіряє вчителька;
г) Ці яблуні посадив мій дідусь.

5. Укажіть словосполучення:
а) дерева та кущі;                      
б) сходить сонце;
в) побачити диво;                     
г) перед будинком.

6. Укажіть словосполучення, в якому головне слово – іменник:
а) на зеленому лузі;                
б) сплетений із лози;
в) сплести кошик;                   
г) дуже міцний.

7. Укажіть словосполучення, в якому залежне слово стоїть у родовому відмінку:
а) зустрів брата ;              
б) відповідь учня;
в) навчив сина;                
г) написав на аркуші.

8. Укажіть розповідне речення:
а) Мені подарували кошеня;                    
б ) Розкажи про своє захоплення;
в) Спостерігай за погодою;                             
г) Давай прочитаємо цю книжку.

9. Укажіть речення, в якому виділене слово є підметом:
а) Кожну деталь ретельно перевіряв майстер;
б) Смачний обід приготувала моя сестра;
в) Такі вишиванки я бачила в краєзнавчому музеї;
г) Ковзани мені подарував дідусь.

10. Укажіть речення, в якому правильно виділено присудок:
а) Кошеня стало на задні лапки;
б) Із часом листя стало жовтим;
в) Моя сестра вже вміє готувати різні страви;
г) Мій старший брат добре співає.

11.Визначте речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка:
а) Мені хочеться привітати вас зі святом;       
          б) Троянда росла на шкільному подвір’ї;
в) Вибачте за запізнення;                                   
          г) Заходьте, будь ласка.

12. Любіть Україну. Це речення выдноситься до:
а) спонукального;       
          б) питального;
в) розповідного;                                   
          г) правильна відповідь відсутня.


20 березня 2020 р.


Тексти для списування:

Диктант № 1
Подивіться на наші степи, долини, переліски. Скільки тут краси, яка вона різноманітна! Яке багатство барв, кольорів і відтінків! Правий берег Дніпра горбистий. Горби йдуть немов хвилями. І чим далі хвиля, тим тонші, ніжніші барви накладає на неї сонце. Подивіться на першу. Тут можна розрізнити кожне дерево, навіть стебло соняшника.
         Подивіться на другу хвилю. Вона сіра, як отара овець у тумані. Дерева на тих горбах здаються табунами гусей, що опустилися відпочити перед далекою дорогою.
 А третя хвиля синя. Вона схожа на пелюстки тендітних пролісків. На ній уже можна тільки вгадати, а не розрізнити лісосмуги, прямокутники полів. Усе це ховається в якомусь серпанку.
( 102 слова)

Диктант № 2
Серед величезного багатства української народної творчості народні прислів’я та приказки займають важливе місце.
 Прислів’я та приказки становлять один вид поетичної творчості. Це стислі художні вислови народу про різні життєві явища. Вони є одним із найпоширеніших видів народної поетичної творчості, який побутував іще в сиву давнину і дійшов аж до нашого часу.
         Народна поетична творчість є багатющим джерелом і для творчості письменників. Художники слова з давніх часів використовували прислів’я та приказки для збагачення своєї мови. Тарас Шевченко, Іван Франко, Михайло Коцюбинський, Леся Українка високо цінували мудрість народу, висловлену ним у його численних прислів’ях і приказках.
         Ця золота скарбниця сповнена народної мудрості і духовності.
(101 словo)

23, 24, 25 березня

Тема : Другорядні члени речення
     Після перегляду відеоуроків ознайомтеся з матеріалом у підручниках і виконайте вправи. Розглядайте одну тему в день.
П.51, вправи 402, 403, 406
п. 52, вправи 408, 411, 412, 415
п. 53 , вправи 418, 421, 423, 424



30 березня, 31 березня
Тема: Речення з однорідними членами ( без сполучників і зі сполучниками а, але, і)


Після перегляду відеоуроку прочитайте теоретичний матеріал у підручнику і виконуйте вправи у зошиті.
Вправи 428, 429, 430, 433, 435, 432
Тема: Письмовий твір-роздум у художньому стилі

Твір-роздум — це зв'язний текст, у якому в логічній послідовності передано думкиміркування як доказ чи пояснення чогось, робляться відповідні висновки.

Презентация на тему: "Структура твору-роздуму 1. Теза. 2. І ...

Твір-роздум належить до найцікавіших видів роботи. Звичайно, писати твори вміють не всі, але навчитися виконувати цей вид роботи можна, застосувавши методику написання творів. Чим особливий твір-роздум? По-перше, від автора хочуть почути власне бачення розкриття теми, а саме роздум — думки з приводу заданої теми. По-друге, виклад думок організовується чіткою структурою: вступ (теза), основна частина (аргументи-докази), висновок. 

Вчитися писати твори починаємо з учитування в тему.

Як це? Тема — це те, про що писатимемо у творі. Прочитавши тему заданого твору, намагаємось осмислити її: які питання потрібно буде розкрити, над чим задуматись.

Продовжуємо роботу формулюванням тези.

Теза — це трактування теми по-своєму, тобто власне бачення проблеми. Теза виконує роль вступу у творі-роздумі. Її можна продовжити декількома реченнями, які будуть також цікавими думками щодо теми.
Наприклад: Тема твору-роздуму: «Тарас Шевченко — патріот»
Про що писати у творі? Чи можемо вважати Тараса Шевченка патріотом своєї країни? Чому? Хто такі патріоти?

Визначаємося  з тезою.

Теза
Патріот — це той, хто любить свій народ, віддано служить йому, не зраджує, а вболіває за рідну країну. Тарас Григорович Шевченко — справжній патріот України.

Аргументи

Аргументи — це обґрунтовані докази до висловленої тези.
Аргументів повинно бути декілька.
Служіння народу — нелегка справа, тому не кожен здатен боротися за інших. Хто ж справді стає на захист свого народу? Лише той, хто відчуває його біль. Тарас бачив страждання батьків-кріпаків, сестер, братів. Йому нелегко було стати вільним, бо вболівав не лише за власну свободу, а й за поневолений український народ.

Тарас Григорович Шевченко залишив нащадкам величезний скарб — свої твори. Скільки б не минуло років, його вірші, поеми, балади будуть прикладом любові до людей. Герої творів Тараса Шевченка нагадуватимуть про творця-генія, який був і залишиться справжнім патріотом.

Приклади

Приклади у творі-роздумі — це яскраві моменти з життя чи з творів мистецтва.
Коли юний Шевченко разом з паном Енгельгардтом потрапив до Петербурга, він мав хист до малювання. Велике бажання вчитися, наполегливість, зустріч із справжніми друзями — нелегкий шлях до волі талановитого кріпака. Та Шевченко пройшов його. Він міг би жити щасливо, але став на захист поневоленого народу. Тарас Григорович написав вірші, у яких рішуче закликав до боротьби, за які потрапив на заслання, але які допомогли мільйонам людей повірити у власні сили.

Повчальні рядки з творів Тараса Григоровича не дають забувати, що треба «чужому навчатись і свого не цуратись». Ці слова — девіз кожного патріота, бо «своє» — це і є твій народ, мова, земля. І коли стає важко, немає звідки чекати допомоги, згадуємо слова Кобзаря: «Борітеся — поборете! Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава. І воля святая!» 

Висновок

Висновок повинен чітко відповідати заданій тезі.
Отже, Тарас Григорович Шевченко — справжній патріот України.
Після опрацювання матеріалу, розміщеного  вище, напишіть твір-роздум на одну із тем:
"Чому потрібно берегти природу"
"Чого не можна купити за гроші" 

03 квітня


Share on FacebookShare on TwitterШановні учні! Запрошую вас взяти участь в олімпіаді. Коди та інструкції надсилаю.


Учень: Гербік Анна (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 60044789
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Бурдейна Анастасія (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 12711847
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Пислараш Артем (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 39738659
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Івасюк Максим (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 13302798
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Васильєва Ганна (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 48173049
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Учень: Кукуюк Анастасія (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 48836216
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Коваленко Євген (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 50837422
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Дячук Рустам (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 58645677
3. Виконуйте завдання
Учень: Стецкович Анастасія (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 70154988
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Майсаков Олексій (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 69857140
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Борисенко Антон (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 62843545
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Федосова Катерина (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 59652338
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Гуторов Давид (клас: 5)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 521
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


06 квітня
Тема: Кома між однорідними членами речення.

Після перегляду відео, виконайте вправи 433 та 435 у зошитах.

07 квітня, 08 квітня
Тема: Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.


Після перегляду відео опрацюйте у підручнику п.55 та виконайте у зошитах вправи 437, 439, 441(І,ІІ)
10, 13 квітня
Тема: Тире при узагальнювальнихсловах у реченнях з однорідними членами. Тренувальні вправи.
Після перегляду відеоуроку виконайте у зошитах вправи 443, 444, 447.
Виконайте творчі завдання: впр. 446, 447.

14, 15 квітня,
Тема:Повторення вивченого про однорідні члени речення.
https://naurok.com.ua/test/odnoridni-chleni-rechennya-205977.html

Виконайте тестові завдання за цим посиланням.


17, 21 квітня
Тема: Звертання. Поширені й непоширені звертання. Розділові знаки при звертаннях.

Після перегляду прочитайте правила у підручнику ( п.57) і виконайте у зошитах вправи 451, 452, 455, 456.


22 квітня
Тема: Ознайомлення з найуживанішими вставними словами та сполученнями слів.
Прочитайте теоретичний матеріал у п. 58 та виконайте вправи на закріплення: 459(ІІ), 461, 462, 465.

24 квітня
Тема: Урок мовленнєвого розвитку. Оформлення конверта або адреси на поштовій листівці. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставвних слів.

     НА сторінці 178 розмішений зразок написання адреси на конверті . Зробіть власноруч з аркуша паперу конверт, напишіть листа (вправа 469 на с. 172), дотримуючись правильної структури тексту. Вкладіть лист у конверт, на якому напишіть адресу за зразочком.

27 квітня
Тема: Контрольна робота. Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів (тестування)
5 клас        Контрольна робота № 2  з теми «Синтаксис. Пунктуація»
Блок 1
1. Назвати розділ науки про мову, в якому вивчають словосполучення і речення:
А) пунктуація;    Б) синтаксис;     В) будова слова;     Г) фонетика.
2. Назвати вид другорядного члена речення, що характеризує дію з точки зору місця, часу, причини, мети, способу:
А) додаток;        Б) означення;     В) обставина;          Г) підмет.
3. Указати на словосполучення, в якому головне слово виражене дієсловом:
А) фігури з дерева;   Б) широкий степ;  В) потребувати допомоги;   Г) другий за порядком.
4. Визначити, в якому ряді всі сполучення слів належать до словосполучень:
А) веселе свято; на півдні; лунає музика;                               Б) ріка й море; цінні рослини; ніжно пахнути;
В) сторони горизонту; ботанічний сад; відгадати загадку.    Г) батько і мати, зелені лиси, співати пісню.
5. Визначити словосполучення, в якому допущено граматичну помилку:
            А) дійти до берега;   Б) відвідати музей;   В) грати в музичні інструменти; Г) помітити дівчинку.
6. За метою висловлювання речення поділяються на:
      А)  прості, складні, складені;  Б)  розповідні, питальні, спонукальні;
      В)  причини, мети, умови;       Г)  єднальні, протиставні, розділові.
7. Знайдіть речення, до складу якого входить фразеологічне словосполучення. 
            А) Мого товариша постійно переслідували невдачі, і він опустив руки.
            Б) у своїх спогадах ми згадували щире ставлення класного керівника до нас.
            В) Цю логічну задачу ми розв’язали дуже швидко.
Г) Зранку засяяло тепле сонечко, даруючи нам свою усмішку.
8. Знайти речення, що складається з одного головного члена. 
            А) Людина завжди поважала землю, оберігала і плекала людське життя.
            Б) Земля не любить лінивих і байдужих.
            В) Працю на землі завжди вважали святим обов’язком людини.
            Г) Пожовкла травичка низенько хилиться додолу.
9.  Назвіть речення, у якому не використано означень:
       А)  Осінній холодок над спраглою землею шатро гаптоване  широко розіп’яв.      
       Б)  А гостей вже так багато в цій порі весняній.
       В)  Січ немало виплекала героїв, немало вмістила в собі подій.
       Г)  У всякого своя доля і свій шлях широкий.
10.  Додатком називається:
       А)  другорядний член речення, який називає ознаку предмета;
       Б)  другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на  питання непрямих відмінків;
       В)  другорядний член речення, який вказує на час, місце, причину дії;
       Г)  головний член двоскладного речення, який означає дію або стан предмета.
11.  Виділіть речення, у якому немає додатка.
       А)  У нас до калини ставляться з великою повагою.   Б)  Львів — одне з найдавніших міст України.
             В)  Забіліли мури, вежі, появилися церкви.                   Г)  І робота закипіла, ліс рубати почали.
12. Виділіть речення, у якому використано обставину.
       А)  А навколо по долині скрізь розсипались хати.        Б)  Князь побудував це величне місто.
       В)  І укрили Чорне море українські кораблі.                  Г)  Дівчина співала пісню про рідну Україну.

Блок 2
1. Поширити речення другорядним членами речення: означенням й обставиною. Підкреслити їх.
(2 бали)
            Лунають голоси.

2. Перебудувати розповідне речення у спонукальне.                                                                            (2 бали)
            Трудитися треба чесно, розумно і наполегливо.

3. Спишіть. Уставте пропущені букви. Підкресліть головні та другорядні члени речення.                (4 бали)
            Широкі дунайс…кі ст.(е,и)пи.  Ш(е,и)ряст… над степом орли. Виглядає (з)гори необачне птаство. Хмарами л(и,е)тят… на степові озера дикі гуси та срібнопері леб(и,е)ді. Стел(е,и)т…ся степом битий шлях.

4. Скласти твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення:                                                 (4 бали)
            Круті гори; старий ліс; широка долина; глибокий яр; вузенька стежечка; осінні дерева; кущ калини.



28, 29квітня
Тема: Кома між частинами складного речення, з"єднаними сполучниковим і безсполучниковим зв"язком.
Після перегляду відео ознаймтеся з п.60 та виконайте вправи 471(ІІ), вправу 473 ( перепешіть і підкресліть у кожному реченні граматичні основи), впрви 474, 475.
Успіхів!



4-5 травня
Тема: Урок мовленнєвого розвитку. Контрольнийй тввір-роздум на тему, пов"язану з життєвим досвідом у художньому стилі.

 Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
                       Структура роздуму
Орієнтовний план
Опорні слова
Вступ

Теза 
Я думаю. що...;
мені здається, що...;
я вважаю, що...
Аргументи
Чому? Тому що...;
по-перше,...; по-друге,...
Докази
Хочеться згадати твір...;
наведу приклад
з власного життя
Висновок
Отже,...; підсумовуючи,
можна зазначити...


   Дотримуючись структури твору, напишіть свої думки на одну з тем:
"Чому людина має бути чемною?"
"Велика сила посмішки"
"Чому потрібно берегти природу?"

06 травня,08 травня
Тема : Пряма мова. Діалог. Розділові знаки у реченнях з прямою мовою.


Перегляньте відео, ознайомтеся з матеріалом підручника п.63. Виконайте у зошитах вправи 487 (усно), 488, 489, 490, 491, 492, 493.

12 травня, 13 травня
Тема: Аналіз письмового твору. Діалог. Тире при діалозі. Тренувальні вправи.
Перегляньте відео з попереднього уроку. Ознайомтеся з матеріалом п.64. Визначення випишіть у зошит (діалог, репліка).
Виконайте вправи 496(І,ІІ), 498, 499, 500

15 травня
Тема: Контрольна робота (тестування).

                                      

Підсумкова контрольна робота з української мови 5 клас

1. У прямому значенні вжито всі слова в рядку:

А біжать роки, сонце спало, дзвенить коса;

Б тепла зустріч, теплий одяг, йдуть дощі;

В золотий характер, ведмежа послуга, співати пісень;

Г холодний компот, дівчина заспівала, дерев’яний стіл.

2. НЕ є словосполученнями всі сполуки слів у рядку:

А Ніна схопилася, надходить весна, глибокі яри;

Б день і ніч, до палацу, дівчина відчувала;

В швидка річка, уважно прочитати, узяв участь;

Г увімкнути телевізор, весняні квіти, тюльпани і нарциси.

3. Апостроф уживаємо в усіх словах у рядку:

А св..ято, дзв..якати, інтерв..ю;

Б р..юкзак, жаб..ячий, б..юро;

В дерев..яний, в..ялити, зав..язь;

Г моркв..яний, м..яч, Лук..ян.

4. Синоніми — це слова, що:

А мають однакову форму, але різне значення;

Б близькі за значенням, але різні за формою;

В протилежні за значенням;

Г вживають жителі певної місцевості.

5. Яким членом речення є виділене слово?

Осінь зачаровує мене завжди.

А підметом;

Б означенням;

В обставиною;

Г додатком.

6. М’який знак замість пропусків пишемо в усіх словах у рядку:

А пул..с, землян..ці, поліс..кий;

Б умиваєт..ся, різ..бяр, нен..ці;

В буквар.., чотир..ма, шіст..сот;

Г гір..кий, лял..ці, мен..шого.

7. Лише дієслова наведено в рядку:

А читати, мріяв, назбирав;

Б визнаний, познайомити, знання;

В читання, написав, окреслити;

Г опрацювання, надійшов, усміхнулася.

8. Що означає фразеологізм розбити глека?

А розхвилюватися;

Б посваритися;

В втратити надію;

Г заплакати.

9. НЕ відбувається подовження приголосних у всіх словах у рядку:

А безділ..я, щедріст..ю, зран..я;

Б щаст..я, лист..я, мудріст..ю;

В кохан..я, камін..я, прохан..я;

Г знан..я, зіл..я, радіст..ю.

10.  У якому словосполученні виділено головне слово?

А прекрасно виглядати;

Б золота обручка;

В вивчити правило;

Г рясно вкриті.

11.  Синонімами є слова в рядку:

А свіжий, ранній, пухкий;

Б багатобарвний, барвистий, кольористий;

В байдужий, нецікавий, сторонній;

Г м’який, білий, пухнастий.

12.  Префікс при- слід писати в усіх словах у рядку:

А пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;

Б пр..єднання, пр..сісти, пр..мусити;

В пр..чепити, пр..багатий, пр..лягти;

Г пр..їхати, пр..міський, пр..добрий.

13.  Однакову кількість звуків і букв мають усі слова в рядку:

А стілець, м’яч, листя;

Б знання, сіль, ніж;

В сонце, ліси, в’язень;

Г яблуко, тінню, надзвичайний.

14.  Що означає фразеологізм «як кіт наплакав»?

А дуже багато;

Б дуже швидко;

В дуже мало;

Г лити сльози.

15.  До якого типу мовлення належить наведений уривок тексту?

Ліс ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво… (М. Коцюбинський).

А розповідь;

Б опис;

В роздум;

Г розповідь з елементами роздуму.

16.  Префікс с- мають усі слова в рядку:

А ..питати, ..шити, ..фотографувати;

Б ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;

В ..пекти, ..трусити, ..кривдити;

Г ..танцювати, ..чистити, ..тримати.

 

17.  Укажіть рядок слів, які не можна перенести з рядка в рядок:

А меч, паста, заєць;

Б олія, гімн, око;

В нора, тінь, сіль;

Г міст, місто, смак.

18.  Спільнокореневими є всі слова в рядку:

А сонце, сонечком, на сонці;

Б водний, водити, вода;

В читати, читанка, прочитаний;

Г пролісок, проліском, (у) проліску.

19.  Яким членом речення є виділене слово?

Ласкаве слово — що весняний день (Українське прислів’я).

А підметом;

Б присудком;

В додатком;

Г означенням.

20.  З подвоєними літерами пишемо всі слова в рядку:

А зран..я, безсмерт..я, пісен..ий;

Б блажен..ий, швидкоплин..ий, осін..ій;

В склян..ий, юн..ат, без..убий;

Г спросон..я, лист..я, кам’ян..ий.

 

21.  Букву е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:

А в..селий, д..рев’яний, в..сокий;

Б пр..летіти, пр..звище, мар..во;

В пр..красний, с..льський, д..тина;

Г в..ликий, пр..мудрий, кол..со.

22.  Неправильно розставлено розділові знаки в реченні:

А Максим Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»

Б «Книги для мене необхідні, як хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.

В «У слова немає крил, але воно літає»: говорить узбецьке прислів’я.

Г «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.

23.  Виконайте синтаксичний розбір речення. Визначте рід іменників.

Теплий дощик поливав утомлену землю.

 

 

24.  Як ви розумієте значення прислів’я: «Розуму не позичиш»?

 

 


18 травня

Тема: Повторення в кінці року. Лексикологія.

«Чарівний тест»
Букву правильної відповіді поставте у відповідну клітинку. Якщо Ви правильно виконаєте це завдання, то прочитаєте настанову відомого поета Максима Рильського з його вірша «Мова».
1.Синоніми – це слова:
П. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням;
Р. протилежні за значенням;
С. однакові за звучанням , зовсім різні за значенням;
Т. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням.
2.Знайти групу слів, які є синонімами:
К. брудно, охайно, скрутно;
Л. солдат, боєць, воїн;
М. ніч, день, денний;
Н. бити, квапитись, читати.
3.Знайти синонім до слова азбука:
Е. алфавіт;
Є. кросворд;
Ж. азбест;

 4.Антоніми – це слова:

К. протилежні за значенням;
Л. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням;
М. однакові за звучанням , але різні за значенням;
Н. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням.
5.Знайти антонім до слова ТИХИЙ у словосполученні ТИХИЙ ГОЛОС:
А. гучний;
Б. вітряний;
В. неспокійний;
Г. розбурханий.
6.Знайти пару речень з омонімами:
Ї. Щебет солов’їв заснув. Говір галок пробудився.
Й. Високо десь гусиний лине ключ. На столі лежав великий, старовинної різьби ключ.
К. Ярослава вдивляється в далечінь, чи не з’явиться дорогий ладо. Але порожньо на дорозі.
7.Омоніми – це слова:
Т. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням;
У. різні за звучанням, однакові за значенням;
Ф. протилежні за значенням;
8. Омоніми – це слова:
Д. схожі за звучанням, але різні за значенням;
Е. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням;

Є. протилежні за значенням.
9.Лексикологія – це розділ науки про мову, який вивчає:
М. лексику;
Н.звуки мовлення;
О.слова і словосполучення;
П.правила написання слів.
10.Знайти антонім до слова РАДІТИ:
О. сумувати;
П. жартувати;
Р. веселитися;
С. співчувати.
11.Знайти синонім до слова КРИЧАТИ:
В. галасувати;
Г. радіти;
Д. говорити;
Е. співати.
12.Знайти речення з антонімами:
У. Вночі спить на землі, а вранці тікає.
Ф. Вранці я часу не маю.
Х. Люди стали скрізь такі щирі, сердечні, довірливі.
Ц. Спіють яблука і зріє виноград.


А тепер виконайте вправи за підручником: 508, 509, 513.

19 травня
Тема : Повторення в кінці року. Будова слова , орфографія.
Виконайте вправи за підручником 516, 517, 519.
Розгадайте ребуси вправи 517.

20 травня
Тема: Повторення в кінці року.

Запишіть слова у дві колонки:

                              1) з м'яким знаком;

                              2) без м'якого знака.

Мален..кий, остроз..кий, н..юанс, японс..кий, іл..юзія, чотиріч..чя, художниц..кий, арал..-ський, Олен..чин, т..охкати, астраханс..кий, голуб.., освітян..ський, с..омий, Натал..я, кал..ка, естон..ський, рис.., ал..батрос, зал..п, насип.., юніст.., алжир..ський, ювіляр..ка. 

 Із перших букв слів у колонках має утворитися фразеологізм, що означає: «це мене зовсім не стосується, це не моя справа». (Відповідь: моя хата скраю — нічого не знаю).

 

Гір..кий, бул..йон, італійс..кий, лан.., намагаєш..ся, австро-угор..ский, винос.., туш.., Хар..ків, одес..кий, ручен..ка, ріж.., освітян..ский, степ.., низ..кий, радіс..ть, авіапромисловіст...., піч.., посміхаєш..ся.

 Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що називає того, хто виділяється серед інших чимось незвичайним. (Відповідь: біла ворона).

 

Сибір.., латвієц.., ескадрил..я, куз..мя, ц..вях, голівон..ка, ковал..ський, вес..няний, обживают..ся, тон..ший, народознавец,., кін..чик, Артемівс..к, барабан..щик, дизел.., удар.., уважніс..т.., Січ.., шампун.., сип.., ісламс..кий, тепер..

 Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вказує на відчуття заспокоєння, задоволення, радості. (Відповідь: легко на душі.)


    1) з апострофом;

    2) без апострофа.                                                    

Чверть на дев..яту, д..як, ув..язати, довір..я, скрон..я, екс-прем..єр, танц..юрист, с..яяння, слив..янка, авіазв..язок, т..юхтій, в..язниця, д..ятел, ст...юардеса, роз..юшити, д..юйм, екстер..єр, с..юртук, шість п..ятих, умовл..яння, т..яжкохворий, електрозв..язок, ст..яг, тер..єр, д..юраль, інтер..єр.

Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вживається для вираження здивування з приводу чогось. (Відповідь: чудеса в решеті.)

Дистриб..ютор, цв..ях, уп..яте, св..ято, моркв..яний, міжслов..янський, р..яска, кон..юктура, бур..я, арф..яр.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Що в людині найшвидше?». (Відповідь: думка.)

Пір..я, окам..яніти, р..кзак, розм..якати, р..ясний, мавп..ячий, інтер..єр, медв..яний, гороб..ята, св..ятковий.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Куди йдеш, то ногами товчеш». (Відповідь: поріг.)


 Вставте пропущені букви. Запишіть слова в  дві колонки: слова з префіксом при- та  пре-. Чим  зумовлена відмінність у написанні слів?

 Пр..глухий — пр..глушений, пр..жовтий — пр..жовклий, пр..мудрий —пр..мудрити, пр..малий — пр..меншений, пр..добрити — пр..добрий, пр..тихий — пр..тишений, пр..хороший — пр..хорошити, пр..исвітити —пр..світлий, пр..старий — пр..старкуватий, пр..красний — пр..красити, пр..смачний — пр..смачити, пр..мудрити — пр..мудрий, пр..гнилий —пр..гнити.


«Відремонтуй слова». Перепишіть, замість крапок вставляючи, де потрібно, пропущені літери.

 Буквен...ий, стат...ею, востан...є, дзвін...иця, від...зеркален...я, натхнен...я, світан...я, бездоріж...я, стат...ей, оголошен...ь, весіл...я, лист...ям, без...смерт...я, священ...ик, оголошен...я, священ...ий, шален...ий, знан...я, якіст...ю, безмеж...я, воз’єднан...я.

22, 25, 26,27 травня

Тема: Повторення в кінці року.


Зайдіть за посиланням і виконайте цікаві завдання на повторення вивченого за рік.



https://ivanna-site.in.ua/tsikavi-vpravy-5-klas