16-18 березня 2020Тема: Речення, граматична основа речення.
п.47, вправи 366, 367, 369, 370, 371, 372, 373 ( виконуємо в окремому зошиті)
п.48, вправи 377, 379, 384, 386
20 березня 2020 р.
Тексти для списування:
23, 24, 25 березня
Тема : Другорядні члени речення
П.51, вправи 402, 403, 406
п. 52, вправи 408, 411, 412, 415
п. 53 , вправи 418, 421, 423, 424
30 березня, 31 березня
Тема: Речення з однорідними членами ( без сполучників і зі сполучниками а, але, і)
Після перегляду відеоуроку прочитайте теоретичний матеріал у підручнику і виконуйте вправи у зошиті.
Вправи 428, 429, 430, 433, 435, 432
Тема: Письмовий твір-роздум у художньому стилі
Твір-роздум — це зв'язний текст, у якому в логічній послідовності передано думки, міркування як доказ чи пояснення чогось, робляться відповідні висновки.
Вчитися писати твори починаємо з учитування в тему.
Продовжуємо роботу формулюванням тези.
Наприклад: Тема твору-роздуму: «Тарас Шевченко — патріот»Про що писати у творі? Чи можемо вважати Тараса Шевченка патріотом своєї країни? Чому? Хто такі патріоти?
Визначаємося з тезою.
ТезаПатріот — це той, хто любить свій народ, віддано служить йому, не зраджує, а вболіває за рідну країну. Тарас Григорович Шевченко — справжній патріот України.
Аргументи
Служіння народу — нелегка справа, тому не кожен здатен боротися за інших. Хто ж справді стає на захист свого народу? Лише той, хто відчуває його біль. Тарас бачив страждання батьків-кріпаків, сестер, братів. Йому нелегко було стати вільним, бо вболівав не лише за власну свободу, а й за поневолений український народ.
Тарас Григорович Шевченко залишив нащадкам величезний скарб — свої твори. Скільки б не минуло років, його вірші, поеми, балади будуть прикладом любові до людей. Герої творів Тараса Шевченка нагадуватимуть про творця-генія, який був і залишиться справжнім патріотом.
Приклади
Коли юний Шевченко разом з паном Енгельгардтом потрапив до Петербурга, він мав хист до малювання. Велике бажання вчитися, наполегливість, зустріч із справжніми друзями — нелегкий шлях до волі талановитого кріпака. Та Шевченко пройшов його. Він міг би жити щасливо, але став на захист поневоленого народу. Тарас Григорович написав вірші, у яких рішуче закликав до боротьби, за які потрапив на заслання, але які допомогли мільйонам людей повірити у власні сили.
Повчальні рядки з творів Тараса Григоровича не дають забувати, що треба «чужому навчатись і свого не цуратись». Ці слова — девіз кожного патріота, бо «своє» — це і є твій народ, мова, земля. І коли стає важко, немає звідки чекати допомоги, згадуємо слова Кобзаря: «Борітеся — поборете! Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава. І воля святая!»
Висновок
Після опрацювання матеріалу, розміщеного вище, напишіть твір-роздум на одну із тем:Отже, Тарас Григорович Шевченко — справжній патріот України.
"Чому потрібно берегти природу"
"Чого не можна купити за гроші"
03 квітня
Share on FacebookShare on TwitterШановні учні! Запрошую вас взяти участь в олімпіаді. Коди та інструкції надсилаю.
06 квітня
Тема: Кома між однорідними членами речення.
14, 15 квітня,
Тема:Повторення вивченого про однорідні члени речення.
https://naurok.com.ua/test/odnoridni-chleni-rechennya-205977.html
Виконайте тестові завдання за цим посиланням.
17, 21 квітня
Тема: Звертання. Поширені й непоширені звертання. Розділові знаки при звертаннях.
22 квітня
Тема: Ознайомлення з найуживанішими вставними словами та сполученнями слів.
24 квітня
Тема: Урок мовленнєвого розвитку. Оформлення конверта або адреси на поштовій листівці. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставвних слів.
Тема: Контрольна робота. Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів (тестування)
4-5 травня
Тема: Урок мовленнєвого розвитку. Контрольнийй тввір-роздум на тему, пов"язану з життєвим досвідом у художньому стилі.
Орієнтовний план
|
Опорні слова
|
Вступ
|
|
Теза
|
Я думаю.
що...;
мені здається,
що...;
я вважаю,
що...
|
Аргументи
|
Чому? Тому
що...;
по-перше,...;
по-друге,...
|
Докази
|
Хочеться
згадати твір...;
наведу
приклад
з власного
життя
|
Висновок
|
Отже,...;
підсумовуючи,
можна
зазначити...
|
Дотримуючись структури твору, напишіть свої думки на одну з тем:
"Чому людина має бути чемною?"
"Велика сила посмішки"
"Чому потрібно берегти природу?"
06 травня,08 травня
Тема : Пряма мова. Діалог. Розділові знаки у реченнях з прямою мовою.
Підсумкова контрольна робота з
української мови 5 клас
1. У
прямому значенні вжито всі слова в рядку:
А біжать роки, сонце спало, дзвенить коса;
Б тепла зустріч,
теплий одяг, йдуть дощі;
В золотий характер, ведмежа послуга, співати пісень;
Г холодний компот,
дівчина заспівала, дерев’яний стіл.
2. НЕ є
словосполученнями всі сполуки слів у рядку:
А Ніна схопилася, надходить весна, глибокі яри;
Б день і ніч, до
палацу, дівчина відчувала;
В швидка річка,
уважно прочитати, узяв участь;
Г увімкнути
телевізор, весняні квіти, тюльпани і нарциси.
3. Апостроф
уживаємо в усіх словах у рядку:
А св..ято, дзв..якати, інтерв..ю;
Б р..юкзак,
жаб..ячий, б..юро;
В дерев..яний,
в..ялити, зав..язь;
Г моркв..яний, м..яч,
Лук..ян.
4. Синоніми
— це слова, що:
А мають однакову форму, але різне значення;
Б близькі за
значенням, але різні за формою;
В протилежні за
значенням;
Г вживають жителі
певної місцевості.
5. Яким
членом речення є виділене слово?
Осінь
зачаровує мене завжди.
А підметом;
Б означенням;
В обставиною;
Г додатком.
6. М’який
знак замість пропусків пишемо в усіх словах у рядку:
А пул..с, землян..ці, поліс..кий;
Б умиваєт..ся,
різ..бяр, нен..ці;
В буквар..,
чотир..ма, шіст..сот;
Г гір..кий, лял..ці,
мен..шого.
7. Лише
дієслова наведено в рядку:
А читати, мріяв, назбирав;
Б визнаний,
познайомити, знання;
В читання, написав,
окреслити;
Г опрацювання,
надійшов, усміхнулася.
8. Що
означає фразеологізм розбити глека?
А розхвилюватися;
Б посваритися;
В втратити надію;
Г заплакати.
9. НЕ
відбувається подовження приголосних у всіх словах у рядку:
А безділ..я,
щедріст..ю, зран..я;
Б щаст..я, лист..я,
мудріст..ю;
В кохан..я, камін..я,
прохан..я;
Г знан..я, зіл..я,
радіст..ю.
10. У
якому словосполученні виділено головне слово?
А прекрасно виглядати;
Б золота обручка;
В вивчити правило;
Г рясно вкриті.
11. Синонімами
є слова в рядку:
А свіжий, ранній, пухкий;
Б багатобарвний,
барвистий, кольористий;
В байдужий,
нецікавий, сторонній;
Г м’який, білий,
пухнастий.
12. Префікс
при- слід писати в усіх
словах у рядку:
А пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;
Б пр..єднання,
пр..сісти, пр..мусити;
В пр..чепити,
пр..багатий, пр..лягти;
Г пр..їхати,
пр..міський, пр..добрий.
13. Однакову кількість звуків і букв мають усі
слова в рядку:
А стілець, м’яч, листя;
Б знання, сіль, ніж;
В сонце, ліси, в’язень;
Г яблуко, тінню, надзвичайний.
14. Що означає фразеологізм «як кіт наплакав»?
А дуже багато;
Б дуже швидко;
В дуже мало;
Г лити сльози.
15. До якого типу мовлення належить наведений
уривок тексту?
Ліс ще дрімає в передранішній тиші.
Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою.
Тихо навкруги, мертво… (М.
Коцюбинський).
А розповідь;
Б опис;
В роздум;
Г розповідь з елементами роздуму.
16. Префікс с- мають усі
слова в рядку:
А ..питати, ..шити, ..фотографувати;
Б ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;
В ..пекти, ..трусити, ..кривдити;
Г ..танцювати, ..чистити, ..тримати.
17. Укажіть
рядок слів, які не можна перенести з рядка в рядок:
А меч, паста, заєць;
Б олія, гімн, око;
В нора, тінь, сіль;
Г міст, місто, смак.
18. Спільнокореневими
є всі слова в рядку:
А сонце, сонечком, на
сонці;
Б водний, водити,
вода;
В читати, читанка,
прочитаний;
Г пролісок,
проліском, (у) проліску.
19. Яким
членом речення є виділене слово?
Ласкаве слово — що весняний день (Українське прислів’я).
А підметом;
Б присудком;
В додатком;
Г означенням.
20. З
подвоєними літерами пишемо всі слова в рядку:
А зран..я,
безсмерт..я, пісен..ий;
Б блажен..ий,
швидкоплин..ий, осін..ій;
В склян..ий, юн..ат,
без..убий;
Г спросон..я,
лист..я, кам’ян..ий.
21. Букву
е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:
А в..селий, д..рев’яний, в..сокий;
Б пр..летіти,
пр..звище, мар..во;
В пр..красний,
с..льський, д..тина;
Г в..ликий,
пр..мудрий, кол..со.
22. Неправильно
розставлено розділові знаки в реченні:
А Максим Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте
мову!»
Б «Книги для мене
необхідні, як хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.
В «У слова немає
крил, але воно літає»: говорить узбецьке прислів’я.
Г «Можна вибрать
друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.
23. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Визначте рід іменників.
Теплий дощик поливав утомлену
землю.
24. Як ви розумієте значення прислів’я: «Розуму
не позичиш»?
18 травня
Тема: Повторення в кінці року. Лексикологія.
«Чарівний тест»
Букву правильної відповіді поставте у відповідну клітинку. Якщо Ви правильно виконаєте це завдання, то прочитаєте настанову відомого поета Максима Рильського з його вірша «Мова».
1.Синоніми – це слова:
П. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням;
Р. протилежні за значенням;
С. однакові за звучанням , зовсім різні за значенням;
Т. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням.
2.Знайти групу слів, які є синонімами:
К. брудно, охайно, скрутно;
Л. солдат, боєць, воїн;
М. ніч, день, денний;
Н. бити, квапитись, читати.
3.Знайти синонім до слова азбука:
Е. алфавіт;
Є. кросворд;
Ж. азбест;
4.Антоніми – це слова:
К. протилежні за значенням;Л. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням;
М. однакові за звучанням , але різні за значенням;
Н. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням.
5.Знайти антонім до слова ТИХИЙ у словосполученні ТИХИЙ ГОЛОС:
А. гучний;
Б. вітряний;
В. неспокійний;
Г. розбурханий.
6.Знайти пару речень з омонімами:
Ї. Щебет солов’їв заснув. Говір галок пробудився.
Й. Високо десь гусиний лине ключ. На столі лежав великий, старовинної різьби ключ.
К. Ярослава вдивляється в далечінь, чи не з’явиться дорогий ладо. Але порожньо на дорозі.
7.Омоніми – це слова:
Т. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням;
У. різні за звучанням, однакові за значенням;
Ф. протилежні за значенням;
8. Омоніми – це слова:
Д. схожі за звучанням, але різні за значенням;
Е. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням;
Є. протилежні за значенням.
М. лексику;
Н.звуки мовлення;
О.слова і словосполучення;
П.правила написання слів.
10.Знайти антонім до слова РАДІТИ:
О. сумувати;
П. жартувати;
Р. веселитися;
С. співчувати.
11.Знайти синонім до слова КРИЧАТИ:
В. галасувати;
Г. радіти;
Д. говорити;
Е. співати.
12.Знайти речення з антонімами:
У. Вночі спить на землі, а вранці тікає.
Ф. Вранці я часу не маю.
Х. Люди стали скрізь такі щирі, сердечні, довірливі.
Ц. Спіють яблука і зріє виноград.
Запишіть слова у дві колонки:
1) з м'яким знаком;
2) без м'якого знака.
Мален..кий, остроз..кий, н..юанс, японс..кий, іл..юзія, чотиріч..чя, художниц..кий, арал..-ський, Олен..чин, т..охкати, астраханс..кий, голуб.., освітян..ський, с..омий, Натал..я, кал..ка, естон..ський, рис.., ал..батрос, зал..п, насип.., юніст.., алжир..ський, ювіляр..ка.
Із перших букв слів у колонках має утворитися фразеологізм, що означає: «це мене зовсім не стосується, це не моя справа». (Відповідь: моя хата скраю — нічого не знаю).
Гір..кий, бул..йон, італійс..кий, лан.., намагаєш..ся, австро-угор..ский, винос.., туш.., Хар..ків, одес..кий, ручен..ка, ріж.., освітян..ский, степ.., низ..кий, радіс..ть, авіапромисловіст...., піч.., посміхаєш..ся.
Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що називає того, хто виділяється серед інших чимось незвичайним. (Відповідь: біла ворона).
Сибір.., латвієц.., ескадрил..я, куз..мя, ц..вях, голівон..ка, ковал..ський, вес..няний, обживают..ся, тон..ший, народознавец,., кін..чик, Артемівс..к, барабан..щик, дизел.., удар.., уважніс..т.., Січ.., шампун.., сип.., ісламс..кий, тепер..
Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вказує на відчуття заспокоєння, задоволення, радості. (Відповідь: легко на душі.)
1) з апострофом;
2) без апострофа.
Чверть на дев..яту, д..як, ув..язати, довір..я, скрон..я, екс-прем..єр, танц..юрист, с..яяння, слив..янка, авіазв..язок, т..юхтій, в..язниця, д..ятел, ст...юардеса, роз..юшити, д..юйм, екстер..єр, с..юртук, шість п..ятих, умовл..яння, т..яжкохворий, електрозв..язок, ст..яг, тер..єр, д..юраль, інтер..єр.
Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вживається для вираження здивування з приводу чогось. (Відповідь: чудеса в решеті.)
Дистриб..ютор, цв..ях, уп..яте, св..ято, моркв..яний, міжслов..янський, р..яска, кон..юктура, бур..я, арф..яр.
Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Що в людині найшвидше?». (Відповідь: думка.)
Пір..я, окам..яніти, р..кзак, розм..якати, р..ясний, мавп..ячий, інтер..єр, медв..яний, гороб..ята, св..ятковий.
Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Куди йдеш, то ногами товчеш». (Відповідь: поріг.)
Вставте пропущені букви. Запишіть слова в дві колонки: слова з префіксом при- та пре-. Чим зумовлена відмінність у написанні слів?
Пр..глухий — пр..глушений, пр..жовтий — пр..жовклий, пр..мудрий —пр..мудрити, пр..малий — пр..меншений, пр..добрити — пр..добрий, пр..тихий — пр..тишений, пр..хороший — пр..хорошити, пр..исвітити —пр..світлий, пр..старий — пр..старкуватий, пр..красний — пр..красити, пр..смачний — пр..смачити, пр..мудрити — пр..мудрий, пр..гнилий —пр..гнити.
«Відремонтуй слова». Перепишіть, замість крапок вставляючи, де потрібно, пропущені літери.
Буквен...ий, стат...ею, востан...є, дзвін...иця, від...зеркален...я, натхнен...я, світан...я, бездоріж...я, стат...ей, оголошен...ь, весіл...я, лист...ям, без...смерт...я, священ...ик, оголошен...я, священ...ий, шален...ий, знан...я, якіст...ю, безмеж...я, воз’єднан...я.
22, 25, 26,27 травня
Тема: Повторення в кінці року.
Зайдіть за посиланням і виконайте цікаві завдання на повторення вивченого за рік.