Тема: Зірка Мензатюк "Таємниця козацької шаблі"
Дочитати повість. Виконати тестові завдання після кожної частини, відповіді записати у зошит. Вікторину теж виконати в зошиті.
Питання, які виникають під час опрацювання матеріалу і відповіді до тестових завдань надсилайте мені на електронну пошту sokurenko.sveta@gmail.com
Аналіз твору (записати у зошити)
Вірші Т.Шевченка "Садок вишневий.." і "За сонцем хмаронька пливе" вивчити напам"ять.
30, 31 березня
Тема: Павло Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. "Не бував ти у наших краях!". "Гаї шумлять..", "Блакить мою душу обвіяла". Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. Виразне читання поезій П. Тичини.
Павло Тичина "Не бував ти у наших краях!" Аналіз вірша
Павло Тичина "Гаї шумлять" Аналіз вірша
Тема: Євген Гуцало. основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла - наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї проблеми в оповіданні "Лось".
Співчуття і милосердя - шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.
Прочитати у підручнику про Євгена Гуцала (с.203), прочитати оповідання (с.203-210), виписати у зошит визначення поняття "оповідання"(с.210), записати у зошит аналіз твору:
Жанр: оповідання
Головні герої: лось, два брати, браконьєр Шпичак
Тема: зображення боротьби добра і зла в протистоянні світу людей та світу тварин. Про лося, якого врятували хлопчики з річки, вбив їхній дядько
Тема: Складання портрета літературного героя
Використовуючи план та опорні слова, напишіть твір про свого улюбленого літературного героя з тих творів, які ми вивчали на уроках літератури.
№
|
||
1
|
Обличчя
|
кругле,
продовгувате, квадратне, вилицювате, повне, худорляве, ніжне, грубе,
ластувате, смагляве, бліде, біле, зморшкувате, розумне, життєрадісне, сумне,
засмагле
|
2
|
Очі
|
карі,
чорні, сірі, сині, зелені, темні, світлі, ясні, розкосі, добрі, злі, хитрі,
лукаві, сумні, розумні, спокійні, лагідні, привітні, стомлені, насмішкуваті
|
3
|
Погляд
|
уважний,
гострий, проникливий, спокійний, зацікавлений, байдужий, привітний,
непривітний, підозрілий; задумливий, щирий, допитливий, гострий, ласкавий
|
4
|
Брови
|
чорні,
темні, світлі, густі, широкі, тонкі, ледь помітні, крилаті, як шнурочки,
рухливі, тремтливі
|
5
|
Вії
|
довгі,
чорні, темні, світлі, густі
|
6
|
Лоб
|
високий,
низький, широкий, вузький, великий, маленький
|
7
|
Ніс
|
великий,
широкий, маленький, красивий, чітко окреслений, прямий, горбатий, з
горбинкою, кирпатий, гострий, довгий, маленький, орлиний, качиний,
задиркуватий
|
8
|
Губи
|
повні,
тонкі, вузькі, злі, бліді, яскраві, рожеві, пухкі, усміхнені
|
9
|
Зуби
|
білі,
рівні, криві, рідкі, щербаті
|
10
|
Волосся
|
світле,
темне, русяве, каштанове, біляве, пишне, довге, коротке, блискуче, пряме,
кучеряве, хвилясте, сиве, з сивиною, густе, рідке, пшеничне
|
11
|
Постава
|
високий,
стрункий, тендітна, невисокий, середнього зросту, кремезний, огрядний,
широкоплечий, худорлявий, зібраний, спортивний, вайлуватий, неповороткий,
атлетичної статури
|
12
|
Особливі
риси
|
родимки
|
13
|
Руки
|
маленькі,
великі, з довгими тонкими пальцями, теплі, ласкаві, витончені...
|
14
|
Одяг
|
чистий,
охайний, брудний, старий
|
21 квітня, 27 квітня
28 квітня
Тема: Література рідного краю. Твори Наталі Дев"ятко.
Дев'ятко Наталія Володимирівна (11 січня 1983, Дніпропетровськ) — поет, прозаїк, перекладач.
Портрет |
Він ще малий, головою ледь до клямки дістає. Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ.
Олесь нахиляється, крекче, пильно мружить око. Пальтечко в нього товсте, а сам тонкий; важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка, тому кожен сучок птицею вздрівається.
|
Слухняний | Олесь смирно стоїть біля порога, слухає |
Відмінники дивилися на свого вчорашнього побратима співчутливо.
А що, поставили п'ятірку?
| |
Присяде навпочіпки й водить пальцем сюди, туди…
Олесь пхає закляклого пальця в рот і, гримаючи чобітком об чобіток, милується своїм творінням.
Олесь старанно скрипів олівцем і натхненно прицмакував.
| |
Дивись, хата виходить, з бовдура дим валує, а на тину півень горланить, розчепіривши дзьоба ножицями.
Течія розчісувала зелений кушир, пряли тоненькими ніжками якісь жучки, боком долаючи пружний струмінь. І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже. Ось карасик пливе…«Добридень, дядьку! Як поживаєте?».
Олесь біжить підтюпцем і раптом помічає, що дерева теж біжать, кружляють, ховаються одне за одного, немов у жмурки грають. Олесь зупиняється — і дерева завмирають.
А вночі крізь сон благав матір розповісти казку про Івасика-Телесика, злякано зойкав, коли відьма гризла дуба, і радо сміявся, коли гусиня взяла Івасика на свої крилята
| |
Аж он під старою сосною латка шишок рябіє. Ба! Ще одна впала. Ось де він, дроворуб!
Під корою щось жалібно скрипіло, а внизу під підошвами в Олеся ворушилось коріння — помирає сосна...
| |
Олесь стає навшпиньки й крадькома пнеться на косогір.
Діду, чому дятел шишки їсть, а щука — пліточок?
| |
Олесь нагріб чобітками снігу під окоренок, утрамбував його гарненько і, вирішивши, що тепер сосна не впаде, погицав через замети до школи.
Навіщо лід псуєте? — у відповідь Олесь. — Він ще молодий.
«Пусти», — видихнув Олесь і ляпнув долонею по льоду.
А я не забрав у дятла шишки, — хвалиться Олесь.
| |
Олесь згарячу ніяково посміхнувся, поторкав мокрою рукавичкою тверду ґулю під оком і, ковзаючись, побрів до школи.
Олесеві не хотілось пирога, але він зрадів примиренню.
| |
А Олесь сидів посеред річки поруч зеленої, з ряскою, калюжі і плакав.
Олесь ще дужче захвилювався, ледве не заплакав від щирості і солодкого почуття братерства.
| |
«А ото, мабуть, Наталчин, — кажуть біля тину, помітивши Олеся. — Ба яке смирне...» | |
А якщо коням важко буде? — своєї Олесь.
Прокіп хльоскав батогом і лаявся. А Олесь сердито сопів у нього над вухом і підбивав руку. Замахнеться Прокіп гарненько, цьвох — і мимо.
— Не бий, — благає Олесь. — Бачиш: важко.
| |
Доки Матильда Петрівна думала про долю свого авторитету, Олесь вийшов у коридор, похапцем натяг пальтечко і опинився на ґанку... | |
Дома Олесь не став ждати, доки дід з матір'ю скидають солому, швиденько роздягся і поліз на піч. | |
Сідай, внуче, по солому поїдемо.
Товчи, внучку, гніти! — хекав.
| |
Спочатку Олесь надолужав, потім заморився і сів. | |
Прагне жити по справедливості, мрійник | Олесеві зробилося сумно. Закортіло швидше туди, в село, де сніг плете навколо електричних ліхтарів густі рожеві сіті, й привітно світяться вікна в хатках. |
Багато хто з письменників звертався до історичної тематики. Приваблювали
їх мужність і звитяга наших предків, прагнення до волі й лицарський дух. І наші
сучасники часто реальні події з давно минулими. Як і Оксана
Сенатович, казку «Малий Віз» якої ми будемо сьогодні вивчати .
Прочитайте розповідь письменниці про себе.
Я народилася 1941 року в містечку
Бережани на Тернопільщині. Мама і тато працювали вчителями, а я понад
усе любила вчитися. Іноді батьки дозволяли мені сидіти на уроках, і для мене малої це
було найбільшою радістю.
Після закінчення школи навчалася у Львівському політехнічному
інституті на механіко-технологічному
факультеті. При інституті діяла літературна студія, яку я із задоволенням відвідувала. Керував студією
Микола Петренко, серед товаришів якого був Володимир Лучук, який згодом став моїм другом і чоловіком .
Працювала на заводі, а згодом – інженером у
науково-дослідному інституті. Та справжнім
покликанням стала література
і письменницька діяльність. У моєму доробку – твори для
дорослих і дітей. Дитячі твори виходили особливо добре, адже писала їх наче для своїх
синів. У мене вийшли такі збірки для дітей: «Вісім
сотень колобків», «Вчиться вересень читати», «Сніговик», «Живемо в одному
домі», «Шпаки на колесах», «Соловейку, тьох-мажор», «Не виростуть хлопці без
дощу», «Вуйко Пампулько і пані Будь ласка» та інші.
Окрім власних творів, займалася ще й
перекладами із сербської мови. Лауреат премії імені Олени Пчілки.
Я –
мати двох синів: Іван – цікавий поет, а Тарас – перекладач.
Словникова робота
1.Дай нурка – пірни
дишель – палиці,
якими з’єднується віз із упряжкою коня
Малий Віз –
сузір’я Велика Ведмедиця
Курінь –
тимчасове житло з гілок, хмизу в польових умовах
Куліш – пшоняна
каша з добавками
Хмиз – тонкі
гіллячки
Ватра – вогонь
Побічня – край
воза
Мана – привид
Кіш – підрозділ
козаків
Канапа – ліжко
без спинок, диван
Бабахнувся – впав
Казан – посудина
з округлим дном
Залагодити –
владнати, допомогти
Бариться –
зволікає
Прочитайте або прослухайте твір. Виконайте завдання у зошитах.
1. Як раніше
називалися поляки ?
2. Як називалася гора, повз яку на Моламу Возі проїхав головний герой?
3. Як звали
головного героя ?
4.Як називалося місто, у якому головний герой знайшов книгарню?
5. Хто зустрів головного героя
в невідомому?
6. Який козацький
винахід вистрелив так, що
після цього стало
ясно-ясно?
7. Скільки років
головному героєві?
8.Сірко вирішує: головний герой- козак
чи шукач …
9. Житло козаків
10. Головний герой сперечався з товаришем про козацькі підводні…
11.Густий суп із пшона, основна козацька страва .
18 травня
Тема: Микола Вінграновський. "Сіроманець" - захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини і природи.
Прочитайте розповідь про письменника, Починайте знайомство з історією дружби хлопчика і вовка, читайте твір на с. 223-235. Виконайте завдання 12 у зошитах.
19 травня
Тема: Підсумкова контрольна робота (тестування).
Початковий і середній рівні
- Коли народився Т.Шевченко
А) 9 березня 1914 року.
Б) 10
березня 1914 року.
В) 9 вересня 1914 року. Г) 10
вересня 1914 року.
- Ліричним є твір
А) «В бур’янах» (С.Васильченка). Б) «За
сонцем хмаронька пливе…» (Т.Шевченка).
В) «Лось» (Є.Гуцала).
Г)
«Микита Кожум’яка» (Олександра
Олеся).
3. Малий Шевченко мріяв стати
А) Учителем. Б)
Малярем.
В) Козаком. Г) Гончарем.
4. Селянську родину Т.Шевченко описує у вірші
А) «За сонцем хмаронька пливе…».
Б) «Тече вода з-під явора…».
В) «Мені тринадцятий минало..».
Г) «Садок вишневий коло хати…».
5. Якими талантами нагородила доля П.Тичину
А) Співака і танцюриста.
Б) Співака
і музиканта.
В) Танцюриста і письменника.
Г) Художника і музиканта.
6. Перша збірка П.Тичини має назву
А) «Сонячні кларнети». Б) «Замість сонетів і октав».
В) «Плуг». Г) «В космічному оркестрі».
7. В уривку «Щось мріє гай – над річкою» (П.Тичини) використано художній
засіб
А) Епітет. Б) Метафора.
В)
Гіпербола. Г) Порівняння.
8. Блакитні простори; широкі степи; весняні ночі в гаях; люди, що не
люблять ридати, – ці поетичні образи є у вірші П. Тичини
А) «Гаї шумлять» Б)
«Блакить мою душу обвіяла…».
В)
«Не бував ти у наших краях!». Г)
«Садок вишневий коло хати».
9. В якій родині народився Є. Гуцало
А) Родині лікарів. Б) Родині
робітників.
В) Родині кріпаків. Г) Родині вчителів.
10. У поезії Є.Гуцала «Чарівники» йдеться про
А) Дивовижний світ рідної природи. Б) Незвичайні здібності людини.
В) Чарівних птахів, які врятували ліс.
Г) Відвагу захисників рідної землі.
11. Лось в однойменному оповіданні Є.Гуцала байдуже спостерігав, як
наближаються діти, тому що
А) Змирився з тим, що мусить загинути.
Б) Дуже знесилився, а до того ж звик до людей.
В) У дітей не було зброї. Г) Намагався
приспати дитячу пильність.
12. Уособленням зла в оповіданні Є.Гуцала «Лось» є образ
А) Старшого брата. Б)
Меншого брата.
В) Дядька Шпичака. Г) Лося.
Достатній рівень
1. Персоніфікація – це…?
2. Оповідання – це…?
3. Визначити тему оповідання Є.Гуцала «Лось»
Високий рівень
1. Скласти план оповідання Є.Гуцала «Лось»
6 клас
Календарно-обрядові пісні:
«У ржі на межі», «Ой бiжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні); «Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, Купайло!» (купальські); «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька» (жниварські) — на вибір. Пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Ой весна, весна — днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця», «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать».
Пісні літературного походження:
«Ще не вмерла України…» П. ЧУБИНСЬКОГО і М. ВЕРБИЦЬКОГО,
«Ой, у лузі червона калина похилилася» С. ЧАРНЕЦЬКОГО і Г. ТРУХА,
Микола ВОРОНИЙ. «Євшан-зілля»,
Тарас ШЕВЧЕНКО. «Думка», «Іван Підкова».
Володимир РУТКІВСЬКИЙ. «Джури козака Швайки».
Я і світ:
Леся УКРАЇНКА. «Мрії», «Як дитиною, бувало…», «Тиша морська»,
Володимир ВИННИЧЕНКО. «Федько-халамидник»,
Станіслав ЧЕРНІЛЕВСЬКИЙ. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…»,
Ірина ЖИЛЕНКО. «Жар-Птиця», «Підкова», «Гном у буфеті»,
Ігор КАЛИНЕЦЬ. «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим»
Емма АНДІЄВСЬКА. «Казка про яян», «Говорюща риба»/
Пригоди і романтика:
Всеволод НЕСТАЙКО. «Тореадори з Васюківки»,
Ярослав СТЕЛЬМАХ. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»,
Леся ВОРОНИНА. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9».
Гумористичні твори:
Леонід ГЛІБОВ. «Щука», «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»,
Степан РУДАНСЬКИЙ. «Добре торгувалось», «Запорожці у короля»,
Павло ГЛАЗОВИЙ.«Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала».