Українська мова (8 клас)

16-20 березня 
Тема: Відокремлені члени речення
Вправи  за підручником в окремому зошиті


Відокремлені члени речення. 8 клас.  Варіант II
1.   Укажіть правильне твердження.  Відокремленими називаються члени речення, які:
А   виділяються за змістом та інтонаційно;  
Б   указують на того, до кого звернено мовлення;  
В   передають ставлення мовця до висловленого;  
Г   відносяться до одного й того самого слова в реченні й відповідають  на одне й те саме питання.
2.   Укажіть правильне твердження.  На письмі відокремлені члени речення виділяють:
А   комами;               Б   комами і тире;                             В   тире;                     Г   дужками.
3.   Яким відокремленим членом речення є виділені в реченні слова?
І сон мене так ніжно обійма, що, окрім сну, не хочеться нічого.
А   Відокремлена прикладка;                    Б   відокремлене означення;
В   відокремлена обставина;                     Г   відокремлений уточнюючий додаток.
4.   Укажіть речення, у якому відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом.
А   А пісня, наростаючи, пливла над берегом.        
Б   Жінка йде поволі й трохи зігнувшись.  
В   І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам.
Г   Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись.  
5.   Укажіть речення з відокремленою прикладкою.
А   І Оксану, мою зорю, мою добру долю, що день божий умивали.  
Б   Над берегом послався невеликий, густо засвічений білою ромашкою луг.    
В   Виснажені атаками й великими втратами, німці не витримали грізного натиску полку.    
 Г   Голубу сорочку в перехваті підперезано матер’яним поясом з китицями.
6.   Укажіть речення, у якому відокремлене означення не виділяється комами 
(розділові знаки пропущено).
А  Осяяний сонцем перед нами розкрився зовсім новий світ.     Б Стоять налиті сонцем дні.    
В В небі чистім і прозорім сонце сяє.         Г А сонце тепле і ласкаве спинило погляд на землі.
7.   Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 відокремлена прикладка
2 відокремлений додаток
3 відокремлена обставина
4 відокремлене означення
А   Сумно і мовчки тоді похилилася квітка, листям своїм тремтячи в передсмертнім конанні.
Б   І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита.
В   І сон мене так ніжно обійма, що, окрім сну, не хочеться нічого.
Г   Вже й молодик ішов за гору, та зачепивсь за осокір.
Д   Іду я, степів перехожий, радію од щастя землі.
 8.   Установіть відповідність між відокремленими уточнюючими членами речення й синтаксичною роллю, яку вони виконують.
1 уточнюючий присудок
2 уточнююча обставина
3 уточнююча прикладка
4 уточнюючий додаток
А   Незмінний колгоспний конюх, дід Саливон, як завжди
клопотався за своїх підопічних.
Б   Рівно, на повні груди, дихає юнак.
В   Ватажкував наш славний Мустафа-ага, син Ібрагіма,
ханського Дивлет-гірея.
Г   Хлопець за два роки змінився — виріс, змужнів.
Д   Так, олень добував з-під снігу мох та лишайники — свій харч.
 9.   Виконайте синтаксичний розбір речень.
А   Мовчить, скупавшися в зимовім молоці, алея волохата.
Б   І він устав на горах перед нами, наш Київ.

Шановні мої учні!ви зареєстровані  на конкурс на сайті "На урок" до Дня рідної мови. Коди для участі вам надішлють класні керівники на вайбер. Пройти тести треба до 23 березня. дякую за участь!



Питання, які виникають і виконані тести надсилайте мені на електронну пошту sokurenko.sveta28@gmail.com

23, 25 березня
Тема: Відокремлені означення і прикладки
Після перегляду відеоуроку ознайомтеся з теоретичним матеріалом у підручнику і виконайте вправи в окремому зошиті.
п. 32-33, вправи 332, 336, 337, 338, 342, 344.


30 березня,01 квітня
 Тема: Конспект, тематичні виписки, особливості їх будови. Конспект прочитаного науково-навчального  тексту; тематичні виписки.

За підручником с.209- 212
Виписати визначення у зошит, вправи 444(ІІ), 445


Шановні учні! Запрошую вас взяти участь в олімпіаді. Коди та інструкції надаю.
Учень: Шащук Ольга (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 33062105
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Михайленко Олександр (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 85082574
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Фомін Павло (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 86669694
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Шевченко Даша (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 17211141
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Ходаковський Ярослав (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 87763061
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Молчановська Єлизавета Миколаївна (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 91253011
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Учень: Поляніна Світлана (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 92293886
3. Виконуйте завдання
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Учень: Ходаковький Ярослав (клас: 8)
1. Перейдіть за посиланням на сторінку проходження онлайн олімпіади www.vseosvita.ua/go
2. Введіть код доступу який отримали від вчителя 46237101
3. Виконуйте завдання
- - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

06 квітня, 08 квітня
Тема: Відокремлені обставини


Після перегляду відеоуроку, ознайомтеся з маткріалом підручника п.35.
Виконайте завдання. Вправи 358(ІІ), 361, 362, 363, 364 ( один урок)
                                    Вправи 365, 366, 368, 369 (другий урок)

13 квітня
Тема: Інтерв"ю, особливості його будови. Інтерв"ю у публіцистичному стилі.

Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Користуючисьматеріалом тексту, зробіть висновок, яких правил слід дотримуватися припостановці запитань під час інтерв’ю.


Його величність — запитання

Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Користуючись
матеріалом тексту, зробіть висновок, яких правил слід дотримуватися при
постановці запитань під час інтерв’ю.

Його величність — запитання

Запитання — це своєрідний ключ до успішного інтерв’ю. Зрозуміло, що воно має бути насамперед змістовним і нестандартним.
Буває, щоб сформулювати справді цікаве запитання, доводиться «просіяти» великий інформаційний масив. Але воно того варте. І автор такого запитання вартий поваги.
Від журналіста вимагається особлива винахідливість, уміння побудувати нестандартне питання. Наприклад, під час інтерв’ю в прямому ефірі телеканалу «1+1» за участю екс-державного секретаря США Мадлен Олбрайт після традиційної «розминки» журналіст запитує гостю: «Пані
Олбрайт, у вас така симпатична прикраса — брошка у формі метелика. Очевидно, ви любите все літнє?..» «Насправді, — відповіла поважна гостя, — я надаю перевагу прикрасам у вигляді різноманітних зміїв, але іранський лідер якось заявив: подивіться, яка ця Олбрайт зміюка, у неї навіть прикраси — змії. Відтоді мушу уникати улюблених брошок-змій». Така напівжартівлива відповідь, безумовно, надала
спілкуванню непротокольного характеру. Журналіст «елегантно» вийшов на комплекс важливих питань про відносини між США й ісламським світом.
Обговорення специфічної міжнародної проблематики набуло особистісного забарвлення, стала доступнішою інформація.
У сучасній практиці інтерв’ю особливо цінуються запитання з певним підтекстом, що надають спілкуванню неабиякої інтриги. Таке питання здатне заскочити співбесідника зненацька; отже, відповідь може бути збагачена
ексклюзивною й несподіваною інформацією.
Завдання журналіста — викликати знаменитого співрозмовника на відвертість, спонукати його до глибоких і цікавих міркувань. Дослідник сучасної практики західної журналістики Девід Рендол виділяє цілу низку
питань, здатних, на його думку, генерувати несподівані відповіді. Зокрема:
- Ваш перший спогад?
- Найкраща порада, яку ви отримали від батька/матері?
- Хто мав найбільший вплив на ваше життя?
- Ваша перша робота/машина/любов?
- Що ви робите, коли нервуєте?
- Чому ви не здатні протистояти?
Цей перелік можна поповнювати для себе і самотужки. В нагоді може стати, зокрема, своєрідне колекціонування афоризмів (крилатих, авторських, з народної творчості...). Афоризми — місткі і доступні вислови —
наштовхують на змістовні запитання-роздуми. Ось стародавній китайський афоризм — «Якщо ви схвильовані гнівом, намагайтеся відволіктися від його
причини; позбувшись пального, яке підживлює гнів, ви уникнете його» — можна трансформувати в приблизно таке запитання: Як вгамовуєте спалах своїх емоцій, як уникаєте конфліктів?.. Питання, хоч і простеньке, однак дає
можливість зачепити близьке кожному з нас, дещо приземлити знаменитість, переконати глядача, що вона — така ж жива людина, як і він. У цьому й
полягає принадність інтерв’ю з відомою людиною.
Отже, ефективність інтерв’ю залежить від змісту запитання, а також інтонації його висловлення. Наскільки воно буде насиченим, промовистим і виразним, настільки й вагомою буде відповідь. Інтерв’ю — динамічний,
універсальний і цікавий жанр.

На сторінці 212 прочитайте теоретичний матеріал, випишіть у зошити визначення. Ознайомтеся з етапами роботи над інтерв"ю. Складіть і запишіть бесіду зі своїм улюбленим виконавцем , актором чи з будь-якою іншою цікавою людиною.

15 квітня
Тема: Ділові папери. Протокол, особливості його побудови. Витяг з протоколу.
 Згадайте і напишіть у зошита основні функції офіційно- ділового стилю, сфери його вживання, загальні та мовні ознаки.
     Протокол - це документ, у якому фіксуються перебіг і результати роботи нарада, засідань, зборів. У протоколу відображається виступи з питань, що розглядали, і рішення, прийняті в результаті обговорення.
     За обсягом інформації протоколи бувають:
1. Стислі
2. Повні
3. Стенографічні
Текст протоколу складається з двох частин: вступної та основної.
     Ознайомтеся У параграфі підручника з правилами оформлення протоколу, з основними кредитами документа.
     Складіть і напишіть у зошит протокол класних зборів.


22 квітня
Тема: Повторення вивченого  протягом року. Підготовка до контрольної роботи.
с. 172-173, прочитати матеріал, зі словами паронімами скласти свої речення.
Виконати вправи 391, 392, 395.
27 квітня
 Тема: Контрольна робота. Відокремлені члени речення.

Відокремлені члени речення. 8 клас.  Варіант I

1.   Укажіть правильне твердження.  Уточнюючими називають члени речення, які:

А   розширюють зміст речення;  
Б   звужують зміст речення;  
В   уточнюють або пояснюють зміст головного чи другорядного члена речення;  
Г   конкретизують зміст сказаного.
2.   Укажіть правильне твердження.  Відокремлюватися можуть:
А   підмет, присудок, обставина;                 Б   додаток, означення, обставина;
В   підмет, присудок, означення;                 Г   підмет, додаток, обставина.
3.   Яким відокремленим членом речення є виділені в реченні слова?
Тут, під кронами білих розпашілих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.
А   Відокремлене означення;                       Б   відокремлена уточнююча обставина;  
В   відокремлений додаток;                         Г   відокремлена прикладка.
4.   Укажіть речення, у якому відокремлене означення виражене дієприкметниковим зворотом.
А   Зачаровані подорожні сиділи й мовчали.        
Б   Оповитий тишею степ дихав пахощами росяних трав.  
В   В імлистій далині, осяяні срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита та пшениці.  
Г   А он старе Монастирище, колись козацькеє село.
5.   Укажіть речення з відокремленим додатком.
А   Нікого тут нема, крім мене й господині.  
Б   Польова билина, вона не призвичаєна до густої садової тіні.    
В   Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий.  
Г   І от тепер, ставши начальником, він раптом заспівав отакої.
6.   Укажіть речення, у якому відокремлена обставина виражена іменником з прийменником.
А   Співають усі, за винятком Ліни Яцуби, дочки відставника…
Б   Незважаючи на вітрець, робилося душно.
В   Звучав потемнілий дзвін, пудів на тридцять.    
Г   У лісі, опріч мене, є ще хтось.
7.   Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 відокремлений уточнюючий член речення
2 відокремлений додаток
3 відокремлене означення
4 відокремлена обставина
А   Спить вітер на колінах у беріз, окутаних у молоко туману.
Б   Лев упав і довго, лежачи, стогнав.
В   Тут, під кронами білих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.
Г   Здається, вогнем чудесним сяють зорі з дніпровських круч.
Д   Не маю іншого тепла,  окрім отчого краю.
8.   Установіть відповідність між відокремленими уточнюючими членами речення і синтаксичною роллю, яку вони виконують.
1 уточнюючий підмет
2 уточнюючий присудок
3 уточнююча обставина місця
4 уточнююче означення
А   Пірат був звичайний пес, трудяга.
Б   Уже багато років, відколи його забрано од матері, ніхто ні про що не питав.
В   І тут, в Америці, живу я Україною.
Г   Надійшли жнива, достигла Василева пшениця — така гарна, колос у колос.
Д   Він, Шептало, кінь особливий, кінь білий.
 9.   Виконайте синтаксичний розбір речень.
А   Матір моя, Марія, читати мене навчила.
Б   Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес.


29 квітня
Тема: Повторення вивченого  протягом року. тренувальні вправи.



Вправа №1
Запишіть слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів В. Сухомлинського.
Вправа №2
Випишіть слова у дві колонки: у першу - відбувається подвоєння, у другу - не відбувається.
З вірніст..ю, повін..ю, осін..ю, величніст..ю, якіст..ю, від..аллю, мит..ю, радіст..ю, з безліч..ю, доповід..ю, вартіст..ю, з точніт..ю, сіл..ю, заздріст..ю, у сміливост..і, плот..ю, за галуз..ю, смерт..ю, з розкіш..ю, віс..ю, велич..ю, шерст..ю, з розповід..ю, північ..ю, блакит..ю, зі зліст..ю, ненавист..ю, чверт..ю.
Ключ. Підкресліть у кожному слові третю букву - прочитаєте народну мудрість.
Вправа № 3
Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте ім'я та прізвище автора повісті ″Зачарована Десна″.
Вправа №4
Запишіть слова у дві колонки: у першу - з ненаголошеним е, у другу - з ненаголошеним и.
З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву - прочитаєте народну мудрість.
Вправа №5
У ліву колонку випишіть слова з вставленою буквою е, у праву - з вставленою буквою и.
Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.
Ключ. У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського ″Треба тонко відчувати три речі:...″
Вправа № 6
Розташуйте слова у два стовпчики: в перший слова з ненаголошеним и, у другий - з ненаголошеним е.
В..ликий, муніц..пальний, ож..ледь, вер..ск, акт..віст, розд..рати, кр..ниця, чер..во, очищ..ння, опр..томніти, кош..ня.
Ключ. Прочитайте перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому - дізнаєтеся псевдонім відомої української поетеси Марії Олександрівни Вілінської.


4 травня
Тема: Підготовка до контрольного диктанту. Тренувальні вправи.
Напишіть текст, підкреслюють орфограми.

Навчання – це міцна скеля зі знань, яку важко розколоти. Багато зусиль потрібно, щоб отримати ці знання, але недаремно існує вислів про те, що школа дає знання лише тому, хто хоче його взяти. Так і про все. Якщо ми чогось сильно захочемо – то неодмінно досягнемо своєї мети, станемо успішними людьми, хорошими співрозмовниками, розвиненими особистостями. До чого я це кажу? Власне, не без сенсу. Адже лінь – це сила, яка є руйнівною. Вона руйнує наше життя, наші плани, наше майбутнє. Не може досягнути чогось людина, яка нічого не робить. Адже працелюбність є людською ознакою. Тому витись треба, працювати над собою треба, а щоб було легше – то головне захотіти і не здаватись. Тому, любі наші школярі, якщо ви зараз не замислюєтесь ще у восьмому класі про те, чого хочете, про те, ким будете у майбутньому, куди будете поступати, ким станете, то згодом будете не тільки про це думати, а й продовжуватимете навчання, але вже у вузах, будете потім працювати. Для того, щоб у майбутньому було легше – не лінуйтесь, вчіться, працюйте над собою, над своїм саморозвитком, бо це дасть вам квиток у майбутнє. Адже, якщо зараз нічого не робити – то з часом все треба буде наздогнати, щоб чогось досягнути. Замислюйтесь над професією майбутнього, робіть усе для того, щоб стати освіченою людиною, а для цього потрібні знання, базові шкільні знання, які можна з легкістю здобути, якщо захотіти. Наш сайт створений з любов’ю для вас. Ми дбаємо про своїх користувачів і зібрали все найкраще з метою навчання для наших любих учнів.


6 травня
Тема: Контрольнй диктант

13 травня

Тема: Підсумкові тестові завдання
 Виконайте у зошитах тестові завдання. Будьте уважні, завдання охоплюють матеріал, який ми вчили з 5 класу. Бажаю успіхів!

Підсумкова контрольна робота з української мови 

1. У прямому значенні вжито всі слова в рядку:

А біжать роки, сонце спало, дзвенить коса;

Б тепла зустріч, теплий одяг, йдуть дощі;

В золотий характер, ведмежа послуга, співати пісень;

Г холодний компот, дівчина заспівала, дерев’яний стіл.

2. НЕ є словосполученнями всі сполуки слів у рядку:

А Ніна схопилася, надходить весна, глибокі яри;

Б день і ніч, до палацу, дівчина відчувала;

В швидка річка, уважно прочитати, узяв участь;

Г увімкнути телевізор, весняні квіти, тюльпани і нарциси.

3. Апостроф уживаємо в усіх словах у рядку:

А св..ято, дзв..якати, інтерв..ю;

Б р..юкзак, жаб..ячий, б..юро;

В дерев..яний, в..ялити, зав..язь;

Г моркв..яний, м..яч, Лук..ян.

4. Синоніми — це слова, що:

А мають однакову форму, але різне значення;

Б близькі за значенням, але різні за формою;

В протилежні за значенням;

Г вживають жителі певної місцевості.

5. Яким членом речення є виділене слово?

Осінь зачаровує мене завжди.

А підметом;

Б означенням;

В обставиною;

Г додатком.

6. М’який знак замість пропусків пишемо в усіх словах у рядку:

А пул..с, землян..ці, поліс..кий;

Б умиваєт..ся, різ..бяр, нен..ці;

В буквар.., чотир..ма, шіст..сот;

Г гір..кий, лял..ці, мен..шого.

7. Лише дієслова наведено в рядку:

А читати, мріяв, назбирав;

Б визнаний, познайомити, знання;

В читання, написав, окреслити;

Г опрацювання, надійшов, усміхнулася.

8. Що означає фразеологізм розбити глека?

А розхвилюватися;

Б посваритися;

В втратити надію;

Г заплакати.

9. НЕ відбувається подовження приголосних у всіх словах у рядку:

А безділ..я, щедріст..ю, зран..я;

Б щаст..я, лист..я, мудріст..ю;

В кохан..я, камін..я, прохан..я;

Г знан..я, зіл..я, радіст..ю.

10.  У якому словосполученні виділено головне слово?

А прекрасно виглядати;

Б золота обручка;

В вивчити правило;

Г рясно вкриті.

11.  Синонімами є слова в рядку:

А свіжий, ранній, пухкий;

Б багатобарвний, барвистий, кольористий;

В байдужий, нецікавий, сторонній;

Г м’який, білий, пухнастий.

12.  Префікс при- слід писати в усіх словах у рядку:

А пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;

Б пр..єднання, пр..сісти, пр..мусити;

В пр..чепити, пр..багатий, пр..лягти;

Г пр..їхати, пр..міський, пр..добрий.

13.  Однакову кількість звуків і букв мають усі слова в рядку:

А стілець, м’яч, листя;

Б знання, сіль, ніж;

В сонце, ліси, в’язень;

Г яблуко, тінню, надзвичайний.

14.  Що означає фразеологізм «як кіт наплакав»?

А дуже багато;

Б дуже швидко;

В дуже мало;

Г лити сльози.

15.  До якого типу мовлення належить наведений уривок тексту?

Ліс ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво… (М. Коцюбинський).

А розповідь;

Б опис;

В роздум;

Г розповідь з елементами роздуму.

16.  Префікс с- мають усі слова в рядку:

А ..питати, ..шити, ..фотографувати;

Б ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;

В ..пекти, ..трусити, ..кривдити;

Г ..танцювати, ..чистити, ..тримати.

 

17.  Укажіть рядок слів, які не можна перенести з рядка в рядок:

А меч, паста, заєць;

Б олія, гімн, око;

В нора, тінь, сіль;

Г міст, місто, смак.

18.  Спільнокореневими є всі слова в рядку:

А сонце, сонечком, на сонці;

Б водний, водити, вода;

В читати, читанка, прочитаний;

Г пролісок, проліском, (у) проліску.

19.  Яким членом речення є виділене слово?

Ласкаве слово — що весняний день (Українське прислів’я).

А підметом;

Б присудком;

В додатком;

Г означенням.

20.  З подвоєними літерами пишемо всі слова в рядку:

А зран..я, безсмерт..я, пісен..ий;

Б блажен..ий, швидкоплин..ий, осін..ій;

В склян..ий, юн..ат, без..убий;

Г спросон..я, лист..я, кам’ян..ий.

 

21.  Букву е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:

А в..селий, д..рев’яний, в..сокий;

Б пр..летіти, пр..звище, мар..во;

В пр..красний, с..льський, д..тина;

Г в..ликий, пр..мудрий, кол..со.

22.  Неправильно розставлено розділові знаки в реченні:

А Максим Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»

Б «Книги для мене необхідні, як хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.

В «У слова немає крил, але воно літає»: говорить узбецьке прислів’я.

Г «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.

23.  Виконайте синтаксичний розбір речення. Визначте рід іменників.

Теплий дощик поливав утомлену землю.

 

 

 

 

24.  Як ви розумієте значення прислів’я: «Розуму не позичиш»?

 

 

 

18 травня
 Тема: Повторення в кінці року. Тренувальні вправи.

Розподільний диктант. Вправа з ключем.

Записати слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу — без подвоєння.

Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз’єднай..ий, олов’ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев’ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.

Ключ: Підкресліть у кожному слові третю букву — прочитаєте народну мудрість. (Відповідь.  Мова — духовне багатство народу).

 «Відремонтуй слова». Перепишіть, замість крапок вставляючи, де потрібно, пропущені літери.

 Буквен...ий, стат...ею, востан...є, дзвін...иця, від...зеркален...я, натхнен...я, світан...я, бездоріж...я, стат...ей, оголошен...ь, весіл...я, лист...ям, без...смерт...я, священ...ик, оголошен...я, священ...ий, шален...ий, знан...я, якіст...ю, безмеж...я, воз’єднан...я.

Завдання. Запишіть слова у дві колонки:

                              1) з м'яким знаком;

                              2) без м'якого знака.

Мален..кий, остроз..кий, н..юанс, японс..кий, іл..юзія, чотиріч..чя, художниц..кий, арал..-ський, Олен..чин, т..охкати, астраханс..кий, голуб.., освітян..ський, с..омий, Натал..я, кал..ка, естон..ський, рис.., ал..батрос, зал..п, насип.., юніст.., алжир..ський, ювіляр..ка. 

 Із перших букв слів у колонках має утворитися фразеологізм, що означає: «це мене зовсім не стосується, це не моя справа». (Відповідь: моя хата скраю — нічого не знаю).

 

Гір..кий, бул..йон, італійс..кий, лан.., намагаєш..ся, австро-угор..ский, винос.., туш.., Хар..ків, одес..кий, ручен..ка, ріж.., освітян..ский, степ.., низ..кий, радіс..ть, авіапромисловіст...., піч.., посміхаєш..ся.

 Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що називає того, хто виділяється серед інших чимось незвичайним. (Відповідь: біла ворона).

 

Сибір.., латвієц.., ескадрил..я, куз..мя, ц..вях, голівон..ка, ковал..ський, вес..няний, обживают..ся, тон..ший, народознавец,., кін..чик, Артемівс..к, барабан..щик, дизел.., удар.., уважніс..т.., Січ.., шампун.., сип.., ісламс..кий, тепер..

 Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вказує на відчуття заспокоєння, задоволення, радості. (Відповідь: легко на душі.)




20 травня
Тема: Повторення в кінці року. Тренувальні вправи.

Запишіть слова у дві колонки:          1) з апострофом;

                                                                    2) без апострофа 

Чверть на дев..яту, д..як, ув..язати, довір..я, скрон..я, екс-прем..єр, танц..юрист, с..яяння, слив..янка, авіазв..язок, т..юхтій, в..язниця, д..ятел, ст...юардеса, роз..юшити, д..юйм, екстер..єр, с..юртук, шість п..ятих, умовл..яння, т..яжкохворий, електрозв..язок, ст..яг, тер..єр, д..юраль, інтер..єр.

Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вживається для вираження здивування з приводу чогось. (Відповідь: чудеса в решеті.)

Дистриб..ютор, цв..ях, уп..яте, св..ято, моркв..яний, міжслов..янський, р..яска, кон..юктура, бур..я, арф..яр.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Що в людині найшвидше?». (Відповідь: думка.)

Пір..я, окам..яніти, р..кзак, розм..якати, р..ясний, мавп..ячий, інтер..єр, медв..яний, гороб..ята, св..ятковий.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Куди йдеш, то ногами товчеш». (Відповідь: поріг.)

З..їсти, духм..яний, електром..ясорубка, вд..яч.ність, міжгір..я, повітр..я, Лук..янчук, тьм..яний, яструб..ята, пор..ядок.

Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Менеріжуть, мене б'ють, я не злюсь, стаю добрішою». (Відповідь: земля.)





"Посадіть"  слова-пасажири   у   такі  "купе": власні  назви   та  похідні   від   них; складні іменники, складні  прикметники, прислівники, уподібнення, спрощення, подовження. Чи   маєте  ви  можливість  взяти   своїх  "пасажирів"? Обґрунтуйте  правопис.

   Мовно(літературний), далеко(далеко), планета (З,з)емля, районний, оновлення, озеленення, (П,псалтир), (З,з)запоріжжя, (З,з)запорізький край, (С,с)іччю, (Г,г)реція, (Г,г)грецький, народ (В,в)єтнаму, (В,в)єтнамський народ, синьо(синьо), червоно(гарячий), золото(верхий), врешті(решт), журнал (Б,б)арвінок, жовто(блакитний), жовто(гарячий), турис(т)ський, виї(з,зд)ний, боре(ш,сс)я, ле(г,х)кість, бли(с,ск)нути, контра(с,ст)ний, (П,п)резидент (У,у)країни, (Г,г)рузинський (П,п)резидент, (П,п)резидент (Б,б)ізнес(клубу), хва(с,ст)ливий, (У,у)країнські   простори, вряди(годи), серди(тьс,цц)я, (К,к)онституція держави, (К,к)онституційний   лад, неждано(негадано).


 Розподільні  словникові  диктанти

І. Вставте пропущені букви. Запишіть слова в  дві колонки: слова з префіксом при- та  пре-. Чим  зумовлена відмінність у написанні слів?

 Пр..глухий — пр..глушений, пр..жовтий — пр..жовклий, пр..мудрий —пр..мудрити, пр..малий — пр..меншений, пр..добрити — пр..добрий, пр..тихий — пр..тишений, пр..хороший — пр..хорошити, пр..исвітити —пр..світлий, пр..старий — пр..старкуватий, пр..красний — пр..красити, пр..смачний — пр..смачити, пр..мудрити — пр..мудрий, пр..гнилий —пр..гнити.

 ІІ.Запишіть слова в  дві  колонки   відповідно  до  правил  вживання та невживання м'якого знака. Обґрунтуйте написання за допомогою правил.

Різ..ба, вчител..ці, шіст..десят, ковал..с..кий, залиш..ся, кін..чик, рибин..ці, Марин..ці, зупин..ці, дз..обик. їхн..ого, домен..щик, видел..ці, нен..ка, нен..чин, яблун..ці, крижин..ці, Натал..ці, сл..озин..ці, зупин..ка, зупин..ці, ласун..ці, черешен..ка, черешен..ці, появляєш..ся, з'являєт..ся.

25, 27 травня

Тема: Повторення в кінці року

Виконайте цікаві завдання на повторення вивченого.


зайдіть за посиланням та виконайте завдання за вивченими темами.

https://learning.ua/mova/vosmyi-klas/ru/