Тема: Відокремлені члени речення
Вправи за підручником в окремому зошиті
1 відокремлена прикладка
2 відокремлений додаток
3 відокремлена обставина
4 відокремлене означення
|
А Сумно і мовчки тоді похилилася квітка, листям своїм тремтячи в передсмертнім конанні.
Б І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита.
В І сон мене так ніжно обійма, що, окрім сну, не хочеться нічого.
Г Вже й молодик ішов за гору, та зачепивсь за осокір.
Д Іду я, степів перехожий, радію од щастя землі.
|
1 уточнюючий присудок
2 уточнююча обставина
3 уточнююча прикладка
4 уточнюючий додаток
|
А Незмінний колгоспний конюх, дід Саливон, як завжди
клопотався за своїх підопічних.
Б Рівно, на повні груди, дихає юнак.
В Ватажкував наш славний Мустафа-ага, син Ібрагіма,
ханського Дивлет-гірея.
Г Хлопець за два роки змінився — виріс, змужнів.
Д Так, олень добував з-під снігу мох та лишайники — свій харч.
|
Питання, які виникають і виконані тести надсилайте мені на електронну пошту sokurenko.sveta28@gmail.com
Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Користуючисьматеріалом тексту, зробіть висновок, яких правил слід дотримуватися припостановці запитань під час інтерв’ю.
На сторінці 212 прочитайте теоретичний матеріал, випишіть у зошити визначення. Ознайомтеся з етапами роботи над інтерв"ю. Складіть і запишіть бесіду зі своїм улюбленим виконавцем , актором чи з будь-якою іншою цікавою людиною.
1 відокремлений уточнюючий член речення
2 відокремлений додаток
3 відокремлене означення
4 відокремлена обставина
|
А Спить вітер на колінах у беріз, окутаних у молоко туману.
Б Лев упав і довго, лежачи, стогнав.
В Тут, під кронами білих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.
Г Здається, вогнем чудесним сяють зорі з дніпровських круч.
Д Не маю іншого тепла, окрім отчого краю.
|
1 уточнюючий підмет
2 уточнюючий присудок
3 уточнююча обставина місця
4 уточнююче означення
|
А Пірат був звичайний пес, трудяга.
Б Уже багато років, відколи його забрано од матері, ніхто ні про що не питав.
В І тут, в Америці, живу я Україною.
Г Надійшли жнива, достигла Василева пшениця — така гарна, колос у колос.
Д Він, Шептало, кінь особливий, кінь білий.
|
29 квітня
Тема: Повторення вивченого протягом року. тренувальні вправи.
Тема: Підготовка до контрольного диктанту. Тренувальні вправи.
Напишіть текст, підкреслюють орфограми.
Тема: Контрольнй диктант
13 травня
Підсумкова контрольна робота з
української мови
1. У
прямому значенні вжито всі слова в рядку:
А біжать роки, сонце спало, дзвенить коса;
Б тепла зустріч,
теплий одяг, йдуть дощі;
В золотий характер, ведмежа послуга, співати пісень;
Г холодний компот,
дівчина заспівала, дерев’яний стіл.
2. НЕ є
словосполученнями всі сполуки слів у рядку:
А Ніна схопилася, надходить весна, глибокі яри;
Б день і ніч, до
палацу, дівчина відчувала;
В швидка річка,
уважно прочитати, узяв участь;
Г увімкнути
телевізор, весняні квіти, тюльпани і нарциси.
3. Апостроф
уживаємо в усіх словах у рядку:
А св..ято, дзв..якати, інтерв..ю;
Б р..юкзак,
жаб..ячий, б..юро;
В дерев..яний,
в..ялити, зав..язь;
Г моркв..яний, м..яч,
Лук..ян.
4. Синоніми
— це слова, що:
А мають однакову форму, але різне значення;
Б близькі за
значенням, але різні за формою;
В протилежні за
значенням;
Г вживають жителі
певної місцевості.
5. Яким
членом речення є виділене слово?
Осінь
зачаровує мене завжди.
А підметом;
Б означенням;
В обставиною;
Г додатком.
6. М’який
знак замість пропусків пишемо в усіх словах у рядку:
А пул..с, землян..ці, поліс..кий;
Б умиваєт..ся,
різ..бяр, нен..ці;
В буквар..,
чотир..ма, шіст..сот;
Г гір..кий, лял..ці,
мен..шого.
7. Лише
дієслова наведено в рядку:
А читати, мріяв, назбирав;
Б визнаний,
познайомити, знання;
В читання, написав,
окреслити;
Г опрацювання,
надійшов, усміхнулася.
8. Що
означає фразеологізм розбити глека?
А розхвилюватися;
Б посваритися;
В втратити надію;
Г заплакати.
9. НЕ
відбувається подовження приголосних у всіх словах у рядку:
А безділ..я,
щедріст..ю, зран..я;
Б щаст..я, лист..я,
мудріст..ю;
В кохан..я, камін..я,
прохан..я;
Г знан..я, зіл..я,
радіст..ю.
10. У
якому словосполученні виділено головне слово?
А прекрасно виглядати;
Б золота обручка;
В вивчити правило;
Г рясно вкриті.
11. Синонімами
є слова в рядку:
А свіжий, ранній, пухкий;
Б багатобарвний,
барвистий, кольористий;
В байдужий,
нецікавий, сторонній;
Г м’який, білий,
пухнастий.
12. Префікс
при- слід писати в усіх
словах у рядку:
А пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;
Б пр..єднання,
пр..сісти, пр..мусити;
В пр..чепити,
пр..багатий, пр..лягти;
Г пр..їхати,
пр..міський, пр..добрий.
13. Однакову кількість звуків і букв мають усі
слова в рядку:
А стілець, м’яч, листя;
Б знання, сіль, ніж;
В сонце, ліси, в’язень;
Г яблуко, тінню, надзвичайний.
14. Що означає фразеологізм «як кіт наплакав»?
А дуже багато;
Б дуже швидко;
В дуже мало;
Г лити сльози.
15. До якого типу мовлення належить наведений
уривок тексту?
Ліс ще дрімає в передранішній тиші.
Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою.
Тихо навкруги, мертво… (М.
Коцюбинський).
А розповідь;
Б опис;
В роздум;
Г розповідь з елементами роздуму.
16. Префікс с- мають усі
слова в рядку:
А ..питати, ..шити, ..фотографувати;
Б ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;
В ..пекти, ..трусити, ..кривдити;
Г ..танцювати, ..чистити, ..тримати.
17. Укажіть
рядок слів, які не можна перенести з рядка в рядок:
А меч, паста, заєць;
Б олія, гімн, око;
В нора, тінь, сіль;
Г міст, місто, смак.
18. Спільнокореневими
є всі слова в рядку:
А сонце, сонечком, на
сонці;
Б водний, водити,
вода;
В читати, читанка,
прочитаний;
Г пролісок,
проліском, (у) проліску.
19. Яким
членом речення є виділене слово?
Ласкаве слово — що весняний день (Українське прислів’я).
А підметом;
Б присудком;
В додатком;
Г означенням.
20. З
подвоєними літерами пишемо всі слова в рядку:
А зран..я,
безсмерт..я, пісен..ий;
Б блажен..ий,
швидкоплин..ий, осін..ій;
В склян..ий, юн..ат,
без..убий;
Г спросон..я,
лист..я, кам’ян..ий.
21. Букву
е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:
А в..селий, д..рев’яний, в..сокий;
Б пр..летіти,
пр..звище, мар..во;
В пр..красний,
с..льський, д..тина;
Г в..ликий,
пр..мудрий, кол..со.
22. Неправильно
розставлено розділові знаки в реченні:
А Максим Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте
мову!»
Б «Книги для мене
необхідні, як хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.
В «У слова немає
крил, але воно літає»: говорить узбецьке прислів’я.
Г «Можна вибрать
друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.
23. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Визначте рід іменників.
Теплий дощик поливав утомлену
землю.
24. Як ви розумієте значення прислів’я: «Розуму
не позичиш»?
Розподільний диктант. Вправа з ключем.
Записати слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу — без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз’єднай..ий, олов’ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев’ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ: Підкресліть у кожному слові третю букву — прочитаєте народну мудрість. (Відповідь. Мова — духовне багатство народу).
«Відремонтуй слова». Перепишіть, замість крапок вставляючи, де потрібно, пропущені літери.
Буквен...ий, стат...ею, востан...є, дзвін...иця, від...зеркален...я, натхнен...я, світан...я, бездоріж...я, стат...ей, оголошен...ь, весіл...я, лист...ям, без...смерт...я, священ...ик, оголошен...я, священ...ий, шален...ий, знан...я, якіст...ю, безмеж...я, воз’єднан...я.
Завдання. Запишіть слова у дві колонки:
1) з м'яким знаком;
2) без м'якого знака.
Мален..кий, остроз..кий, н..юанс, японс..кий, іл..юзія, чотиріч..чя, художниц..кий, арал..-ський, Олен..чин, т..охкати, астраханс..кий, голуб.., освітян..ський, с..омий, Натал..я, кал..ка, естон..ський, рис.., ал..батрос, зал..п, насип.., юніст.., алжир..ський, ювіляр..ка.
Із перших букв слів у колонках має утворитися фразеологізм, що означає: «це мене зовсім не стосується, це не моя справа». (Відповідь: моя хата скраю — нічого не знаю).
Гір..кий, бул..йон, італійс..кий, лан.., намагаєш..ся, австро-угор..ский, винос.., туш.., Хар..ків, одес..кий, ручен..ка, ріж.., освітян..ский, степ.., низ..кий, радіс..ть, авіапромисловіст...., піч.., посміхаєш..ся.
Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що називає того, хто виділяється серед інших чимось незвичайним. (Відповідь: біла ворона).
Сибір.., латвієц.., ескадрил..я, куз..мя, ц..вях, голівон..ка, ковал..ський, вес..няний, обживают..ся, тон..ший, народознавец,., кін..чик, Артемівс..к, барабан..щик, дизел.., удар.., уважніс..т.., Січ.., шампун.., сип.., ісламс..кий, тепер..
Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вказує на відчуття заспокоєння, задоволення, радості. (Відповідь: легко на душі.)
Запишіть слова у дві колонки: 1) з апострофом;
2) без апострофа
Чверть на дев..яту, д..як, ув..язати, довір..я, скрон..я, екс-прем..єр, танц..юрист, с..яяння, слив..янка, авіазв..язок, т..юхтій, в..язниця, д..ятел, ст...юардеса, роз..юшити, д..юйм, екстер..єр, с..юртук, шість п..ятих, умовл..яння, т..яжкохворий, електрозв..язок, ст..яг, тер..єр, д..юраль, інтер..єр.
Із перших букв слів у першій колонці має утворитися фразеологізм, що вживається для вираження здивування з приводу чогось. (Відповідь: чудеса в решеті.)
Дистриб..ютор, цв..ях, уп..яте, св..ято, моркв..яний, міжслов..янський, р..яска, кон..юктура, бур..я, арф..яр.
Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Що в людині найшвидше?». (Відповідь: думка.)
Пір..я, окам..яніти, р..кзак, розм..якати, р..ясний, мавп..ячий, інтер..єр, медв..яний, гороб..ята, св..ятковий.
Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Куди йдеш, то ногами товчеш». (Відповідь: поріг.)
З..їсти, духм..яний, електром..ясорубка, вд..яч.ність, міжгір..я, повітр..я, Лук..янчук, тьм..яний, яструб..ята, пор..ядок.
Із перших букв слів у першій колонці прочитаєте відповідь на загадку: «Менеріжуть, мене б'ють, я не злюсь, стаю добрішою». (Відповідь: земля.)
"Посадіть" слова-пасажири у такі "купе": власні назви та похідні від них; складні іменники, складні прикметники, прислівники, уподібнення, спрощення, подовження. Чи маєте ви можливість взяти своїх "пасажирів"? Обґрунтуйте правопис.
Мовно(літературний), далеко(далеко), планета (З,з)емля, районний, оновлення, озеленення, (П,псалтир), (З,з)запоріжжя, (З,з)запорізький край, (С,с)іччю, (Г,г)реція, (Г,г)грецький, народ (В,в)єтнаму, (В,в)єтнамський народ, синьо(синьо), червоно(гарячий), золото(верхий), врешті(решт), журнал (Б,б)арвінок, жовто(блакитний), жовто(гарячий), турис(т)ський, виї(з,зд)ний, боре(ш,сс)я, ле(г,х)кість, бли(с,ск)нути, контра(с,ст)ний, (П,п)резидент (У,у)країни, (Г,г)рузинський (П,п)резидент, (П,п)резидент (Б,б)ізнес(клубу), хва(с,ст)ливий, (У,у)країнські простори, вряди(годи), серди(тьс,цц)я, (К,к)онституція держави, (К,к)онституційний лад, неждано(негадано).
Розподільні словникові диктанти
І. Вставте пропущені букви. Запишіть слова в дві колонки: слова з префіксом при- та пре-. Чим зумовлена відмінність у написанні слів?
Пр..глухий — пр..глушений, пр..жовтий — пр..жовклий, пр..мудрий —пр..мудрити, пр..малий — пр..меншений, пр..добрити — пр..добрий, пр..тихий — пр..тишений, пр..хороший — пр..хорошити, пр..исвітити —пр..світлий, пр..старий — пр..старкуватий, пр..красний — пр..красити, пр..смачний — пр..смачити, пр..мудрити — пр..мудрий, пр..гнилий —пр..гнити.
ІІ.Запишіть слова в дві колонки відповідно до правил вживання та невживання м'якого знака. Обґрунтуйте написання за допомогою правил.
Різ..ба, вчител..ці, шіст..десят, ковал..с..кий, залиш..ся, кін..чик, рибин..ці, Марин..ці, зупин..ці, дз..обик. їхн..ого, домен..щик, видел..ці, нен..ка, нен..чин, яблун..ці, крижин..ці, Натал..ці, сл..озин..ці, зупин..ка, зупин..ці, ласун..ці, черешен..ка, черешен..ці, появляєш..ся, з'являєт..ся.
25, 27 травня
Тема: Повторення в кінці року
Виконайте цікаві завдання на повторення вивченого.
зайдіть за посиланням та виконайте завдання за вивченими темами.