Тема: М. Коцюбинський "Дорогою ціною".
Дочитати повість, виконати тестові завдання в зошиті з літератури
- Через що Соломія вимушена була вернутися до Остап, розпочавши пошуки людей? Бо:
Прочитати за підручником с.142-153.
“Шпага Славка Беркути” аналіз
Тема: Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. "Максимальне навантаження" як вияв моральності та відповідальності в житті. Прроблема особистості в сучасному світі.
Тестове опитування
«Місце для дракона» – повість-казка. Повість-казка, або казкова повість вирізняється тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але герої діють протягом тривалого часу.
05 травня
Тема: Валентин Черкаси. "Вітька+ Гуля, або Повість про перше кохання" . Гумористичний повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чарлі.
Прочитай інформацію про автора повісті Валентина Лариса Черемиса.
Прочитайте повість.
8 травня
Тема: Аналіз ситуацій та проблем у творі, обговорення найцікавіших епізодів, коментар гумористичних епізодів.
“Вітька+Галя” аналіз
Жанр – автобіографічна гумористична повість
Тема: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.
Ідея — поетизація щирості й неповторності перших юнацьких почуттів. Вирощую відрами у себе вдома, а потім беру і продаю!
Головні герої: Вітька Горобець, Федько Котигорошко, Галя Козачок, Петро Білий
Проблематика: Дружби (Вітька-Федько)
Кохання (Вітька-Галя)
Зради (Вітька-Петро)
1. Скільки років головному герою Вітькові Горобцю?
Смішне | Сумне | ||
1.Наслідування Федьком книжних романів | 1. Бідність селян. |
15 травня
Зовнішні риси, вік | |||
Внутрішні риси | |||
Таланти | |||
Мрії та прагнення |
1. Укажіть жанр твору Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».
А) трагедія;
Б) оповідання;
В) комедія;
Г) повість.
2. Молоді бійці з оповідання О. Довженка перед своїм першим боєм запитали в командира Петра Колодуба
А) звідки він бере мужність і сили;
Б) що робити, коли ворога набагато більше й він краще озброєний;
В) чому не можна відступати Г що робити при пораненні.
3. Дід Платон з оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм» лаяв відступаючих наших бійців
А) за невміння користуватися зброєю, влучно стріляти;
Б) за невміння маскуватися, рити окопи;
В) за боягузтво, невміння та небажання захищати рідну землю;
Г) за те, що забувають писати листи своїм рідним.
4. Укажіть, про чию боротьбу за волю розповідається в повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною».
A) забраних у рабство жінок;
Б) козаків;
B) селян-кріпаків;
Г) робітників.
5. Назвіть, з ким зустрівся Остап у плавнях:
A) з односельцями;
Б) з Іваном Котигорошком;
B) з паном;
Г) з вовком.
6. Установіть відповідність між портретною характеристикою та героєм, про якого йдеться.
A) «Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій, сивій кучмі, короткій чугаїнці і з довгим ціпком».
Б) «Він був маленький, з підстриженою борідкою. Був би він схожий на Миколу-угодника, коли б величезна, мов коров’ячий кізяк, стара кепка не лежала у нього на ушах…»;
B) «Дід піднімає кудлаті брови і слухає. Його мутні очі дивляться в простір, а усмішка розсуває зморшки».
1. Циганка («Дорогою ціною»).
2. Соломія («Дорогою ціною»).
3. Остап («Дорогою ціною»).
4. Дід Савка («Ніч перед боєм»).
7. Назвіть художній засіб, використаний у рядках (за оповіданням М. Коцюбинського «Дорогоюціною»).
«Що не кажіть, а він живий, той вітер. Він летить іздалеку, понад тихими селами і забирає по дорозі, всичує в себе і тишу села, і клекіт міста, шемрання темного лісу…».
8. Назвіть ідею повісті В. Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше кохання».
A) уславлення українського села;
Б) головне в житті – знати свої права;
B) возвеличення почуття кохання;
Г) готовність до самопожертви заради Вітчизни без зайвих слів.
9. Укажіть, як ставилися до Шептала бригадні коні (В. Дрозд, «Білий кінь Шептало»).
A) співчували;
Б)глузували;
B) обходили стороною;
Г) недолюблювали.
10. Кульмінацією у творі Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» є
А) поєдинок на шпагах Юлька та Славка;
Б) суд над Славком;
В) привід хлопця, який назвався Беркутою, до дитячої кімнати міліції;
Г)спізнення Славка на театральну виставу до Лілі.
11. У невинуватість Славка вірили
А) тренер, Лілі;
Б) Стефко та Юлько;
В) класний керівник і директор школи;
Г) інспектор дитячої кімнати міліції, Надія Григорівна.
12. Висловіть своє судження про важливість моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків (за твором Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» та власними спостереженнями).
23, 26 травня
Тема: Повторення в кінці року.
Перевірте свої знання, виконайте цікаві завдання.
Розділ № 3.
Національна драма.
Сцена - мій кумир,
театр
– священний храм для мене.
Іван
Карпенко – Карий «Сто тисяч»
Літературна вікторина
1.
Хто такі корифеї? (зачинателі, найвидатніші з перших діячів в
галузі мистецтва)
2.
Назвіть
братів Тобілевичів: Панас
Саксаганський, Іван Карпенко – карий,
Микола Садовський)
3.
Поясніть походження псевдонімів братів
Тобілевичів.
4.
Кого вважають найталановитішим у родині
Тобілевичів? (Івана)
5.
Іван входив до театральної трупи під
керівництвом …( Михайла Старицького )
6.
Назвіть комедію, що написана Карпенком
- Карим? ( «Сто тисяч»)
7.
Карпенко – Карий був не лише
драматургом, а й …прекрасним актором
8.
Хутір Надія названо… (на честь покійної дружини.)
9.
Перша назва сатиричної п’єси «Сто
тисяч»…( «Гроші»)
10.
Хто виконував головну роль Герасима Калитки …( сам автор).
Назви одним
словом»
за п’єсою «Сто
тисяч»
1.
Жанр п’єси …(комедія)
2.
Калитка означає …(гаманець)
3.
Що означає поняття «фактор»… (посередник).
4.
Комедія складається з … дій.
5.
У яких зв’язках були Герасим і Савка? (куми)
6.
Хто такий Копач? (шукач скарбів)
7.
По чому продають тисячу фальшивих грошей? (50 руб)
8.
Для чого Калитці потрібні були терміново
гроші? (Купити землю)
9.
Скільки землі було у калитки?( 200 десятин)
10.
Скільки грошей віддав невідомому єврею
Калитка при купівлі фальшивих грошей?
(три тисячі)
«Темна конячка»
вгадай героя за реплікою
1. «Ох,
земелько, свята земелько- Божа ти дочечко! Як радісно тебе загрібати докупи, в
одні руки…» Калитка
2. «Страшно
тільки без грошей, , а з грішми, сказано ж , і чорт не брат» Савка
3. «Боковенька… Боковенька… не дає мені спокою цей предмет…
Там гроші, іменно там. Там моя судьба» Копач
4. «Неділя
свята, а ти ні світ ні зоря вже й жереш ! Не пропадеш, як до обіда попостиш хоч
раз у тиждень» Калитка
5. «Та я ж цілісінький
тиждень на ногах і роблю, не покладаючи рук.» Параска
6. «Бачив я дочок Пузиревих - ходили з офіцерами на
походку.» Роман
7. «І одходить од од грошей не хочеться, так би й держався
за мішок» Савка
8.
«Краще смерть, ніж така потеря» Калитка
Встановіть відповідність
1. Ремарка
А. «відмічати»
2. Конфлікт Б. «боротьба»
3. Комедія В. «Риса, особливість»
4. Літературний характер Г. «Весела
процесія»
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
Х |
|
|
|
2 |
|
Х |
|
|
3 |
|
|
|
Х |
4 |
|
|
Х |
|
Установіть відповідність між
літературними жанрами
та їхніми визначеннями
А. невеликий повчально-гумористичний твір алегоричного змісту
Б .невеликий розповідний твір про
незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням
В. невеликий за обсягом розповідний художній твір здебільшого
про одну чи кілька подій у житті людини
Г. розповідний художній твір, у якому досить широко змальовано
життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого часу
1 новела 2 оповідання
3 байка 4
повість
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
Х |
|
|
2 |
|
|
Х |
|
3 |
Х |
|
|
|
4 |
|
|
|
Х |
Розділ № 4.
З української прози
М. Коцюбинський
«Дорогою ціною»
Літературний
диктант «Незакінчені речення»
1.
Перші оповідання Коцюбинського про дітей
і для дітей… («Харитя», «Маленький
грішник»)
2.
М. Коцюбинський був членом нелегального
політично – культурного товариства («Братство
Тарасівців»)
3.
Назвіть відомі вам твори Коцюбинського…
4.
Жанр твору «Дорогою ціною» …(повість)
5.
Ідея твору – (утвердження
волелюбності українського народу).
6.
Тема твору – (протест народу проти кріпацтва.)
7.
Хто виховував Остапа? (дідусь)
8.
Як прізвище головного героя? Мандрика
9.
Хто і як допоміг Соломії і Остапові? Цигани
10.
Символічний образ, що уособлює
плинність часу і вічність кохання? Вітер
11.
Через яку річку переправлялись втікачі? Дунай
12.
Повість «Дорогою ціною» починається…..
закінчується…. Не кожен літературний твір має ці частини.
Розв’яжіть кросворд
|
1. В |
|
3. В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. С |
О |
Л |
О |
М |
І |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
Е |
Л |
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
М |
Я |
|
4. К |
О |
Т |
И |
Г |
О |
Р |
О |
Ш |
К |
О |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вертикаль:
1.
Те, до чого прагли герої повісті.
2.
Яке ім’я обрав Остап для Соломії, коли вона обрізала
коси.
3.
Хто опинився біля Остапа, коли він сам залишився у
плавнях.
Горизонталь:
2.Ім’я дівчини, коханої Остапа.
4. Прізвисько Івана
Вправа «Асоціації».
- Напишіть
слова, які асоціюються з головним героєм твору:
О – оптимізм, опір
С - свободолюбивість
Т – терпимість, твердість
духу
А – активність,амбіціозність
П – прагнення,
пошук….
Олександр Довженко «Ніч перед боєм»
Літературний диктант
1.
Олександр Довженко мріяв навчатися…. (Академії
мистецтв)
2.
Потрапивши до Одеси-колиски
кіномистецтва, зрозумів …(його
стихія-кіно)
3.
Перші кіно роботи Довженка-…( «Вася-реформатор», «Ягіда кохання»)
4.
Світову славу митцю приніс фільм …( «Земля»)
5.
На початку війниДовженко керував-…(Київською кіностудією)
6.
Продовжіть ланцюжок: Олександр Довжнко- (письменник, кінорежисер,
художник-ілюстратор, кореспондент.)
7.
Автобіографічна кіноповість …( «Зачарована Десна»)
8.
Оповідання про героїзм і самовідданість
українців …. («Ніч перед боєм»)
9.
Яку кіноповість автора заборонили у
1943р…. («Україна в огні»)
10.
«Я тоді ще був командиром танка, що
залишився в німців з пробитим мотором. А до війни я був садівником»…(Колодуб)
11.
«Воїну треба напитися зараз кріпкої
ненависті до ворога та презирства до смерті. Ото ваше вино. А жаль -це не ваше
занятіє.Перемагають горді, а не
жалісливі! »….(дід Платон)
12.
Про що так образно сказав дід Платон «Буває
всяка. Одна глибока і бистра, як Дніпро, друга- як Десна, а третя- як калюжа,
по кісточки, а часом буває, що й калюжі нема, а так щось мокреньке….»…(душа)
Деформований план
1.
Засудження двома дідами про воїнів-втікачів.
2. Іван Дробот-
онук діда Савки.
3.
Розповідь Колодуба.
4. До
перевізника.
5.
Подвиг Савки та Платона.
6.
Готовність бійців до бою.
Вправа
«Асоціації».
- Запишіть, будь ласка, які
асоціації пов’язані у вас зі
словами:
Життя Війна
Сміх
смерть
Радість
горе
Щастя ненависть
Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало»
Літературна гра «Так - ні»
1.
Білий кінь не любив загорожі, табун,
бригадне стовпище. Так
2.
Степан до Шептала ставився якось по –
особливому. Так.
3.
Думки про роботу у Шептала забарвлювала
все у яскраві тони. Ні.
4.
Він ніколи не розумів обмеженості деяких
коней, котрі прагнуть огризатися, показувати свій характер. Так.
5.
Шептала охопив відчай, коли Степан його
вдарив. Так
6.
Гірка правда після втечі на волю
засмутила його: він уже не був білим, а брудним, сірим. Так.
7.
Він викупався, але залишився бруднувато
– сірим. Ні.
8.
Головне, що Шептало зрозумів, що про
його білизну слід дізнатися всім. Ні.
9.
Він вже не міг повернутися до табуна, до
Степана – конюха. Ні.
10.
Краще прикидатися сіреньким, податливим. Так.
Юрій
Винничук «Місце для дракона»
« Юні
дослідники»
- з’єднайте застарілі
слова, вжиті у тексті, з їхнім
значенням :
- для чого автор вживає їх
тексті?
Воєвода – у середньовіччі голова військового загону, командир дружини .
Лицар- воїн
з важким озброєнням і спорядженням; благородний
захисник .
Баталія -бій, битва, бойовище.
Таляр-старовинна срібна монета, що була в обігу в Україні, назва
великої срібної монети, яка перебувала у грошовому обігу в XVI–XIX ст.
Герць- двобій окремих воїнів
перед головною битвою, в якому виявлялося військове мистецтво; бій, боротьба
між противниками; поєдинок, турнір, двобій….
Джура- на Україні в XVI —XVIII ст. — зброєносець у
козацької старшини
Князь- голова роду, племені
або союзу племен, що звичайно стояв на чолі військової дружини.
Вправа
«Паспорт літературного героя»
(при
вивчені будь-якого твору)
- заповніть таблицю,
добираючи приклади з текст та даючи герою власну характеристику:
Прийоми творення персонажу |
Оберіть будь – якого
героя |
1. Портрет |
|
2.Вік героя |
|
3. соціальний стан |
|
4 Улюблені заняття |
|
5. стосунки з іншими героями: |
|
6.Авторська характеристика |
|
7. вчинки героя, як це його
характеризує |
|
8. Моє ставлення до героя |
|
«Третє зайве»
Визначте, що зайве, поясніть свій
вибір.
1. «Чи не той хміль», «Ой
Морозе, морозенку», «Засвистали козаченьки» .
2. «Давня весна», «Хотіла б я
піснею стати», «Васильки»
(Зайвий вірш іншого
автора )
3. «Іван Підкова», «Роксоляна»,
«Давня казка»
( дві поеми, а зайве – повість)
1.
Роман, Параска, Настя.
«Літературне лото»
З’єднай назву твору і автора
Автор |
Назва твору |
І. Карпенко - Карий |
«Білий кінь Шептало» |
Н.Бічуя |
«Шпага Славка Беркути» |
М. Коцюбинський |
«Давня казка» |
Леся Українка |
«Дорогою ціною» |
О.Довженко |
«Сто тисяч» |
Ю.Виничук |
«Місце для дракона» |
В.Дрозд |
«Ніч перед боєм» |
З’єднай назву твору і жанр
Жанр |
Назва твору |
Повість-казка |
«Маруся Богуславка» |
поема |
«Сто тисяч» |
комедія |
«Давня казка» |
Оповіданя |
«Місце для дракона» |
Дума |
«Ніч перед боєм» |
З’єднай героя твору і жанр
Жанр |
герой |
Повість-казка |
Дід Платон |
поема |
Грицько-дракон |
комедія |
Остап |
Оповідання |
Бертольдо |
повість |
Герасим |
29 травня
Література на літо
9 клас
Родинно-побутові пісні:
«Місяць на небі, зiроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен», «Сонце низенько».
Українські народні балади «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить».
Давня література:
Перекладна література Біблія (фрагменти). Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея. Притча про блудного сина. «Слово о полку Ігоревім».
Українська література доби Ренесансу і доби Бароко:
Григорій СКОВОРОДА. «Бджола та Шершень», «Всякому місту — звичай і права», «De libertate».
Нова українська література:
Іван КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «Енеїда», «Наталка Полтавка»,
Григорій КВІТКА-ОСНОВ’ЯНЕНКО. «Маруся».
Література українського романтизму:
Петро ГУЛАК-АРТЕМОВСЬКИЙ. «Пан та Собака»,
Євген ГРЕБІНКА. «Ведмежий суд». «Човен»,
Микола ГОГОЛЬ. «Тарас Бульба»,
Тарас ШЕВЧЕНКО. «Сон» «Кавказ» «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» («Катерина», «Наймичка», «На панщині пшеницю жала…», «Марія», «У нашім раї на землі…» «На панщині пшеницю жала…». «Наймичка». «Доля», «Росли укупочці, зросли…»
Пантелеймон КУЛІШ. «Чорна рада»,
Марко ВОВЧОК. «Інститутка»,
Михайло СТАРИЦЬКИЙ. «Не зaхвати солодкого зомління…»,
Іван НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ. «Кайдашева сім’я».