Українська література (8 клас)

16-18 березня
Тема: М. Коцюбинський "Дорогою ціною".
Дочитати повість, виконати тестові завдання в зошиті з літератури
Тестове завдання
1 варіант
Визначте: так чи ні.
Події у повісті «Дорогою ціною» М.Коцюбинського відбуваються після скасування кріпацтва?
Оберіть одну правильну відповідь.
1. М.Коцюбинський у повісті «Дорогою ціною»  закріпачений український народ порівнює  з:
а) голодним вовком; б) уярмленим волом;
в) гордим туром; г) роботящим конем.
2. «Списана життєпись» Остапа  (М.Коцюбинський «Дорогою ціною»):
а) у мемуарах; б) у щоденнику;
в) на тілі; г) у  відеосюжеті.
3. Тікаючи з неволі, Іван в дорозі пристав до Остапа через те, що вони:
а) були з одного повіту; б) разом колись збирали панський урожай;
в) мали спільних родичів; г) знали один одного ще з дитинства.
«Порушена послідовність»
Завдання: записати цифровий код логічної послідовності розвитку сюжету повісті «Дорогою ціною» М.М.Коцюбинського.
1. Прощання Соломії з косою.
2. Переправа до Туреччини, поранення Остапа.
3. Погроза пана віддати Остапа у некрути.
4. Соломія проводжає Остапа.
5. У циганів.
6. Робота у болгарина.
7. Втікачі у проваллі.
8. Зустріч Соломії з Іваном.
9. Соломія губиться у плавнях.
10. Смерть Соломії.
11. Арешт Остапа.
12. Спогади Остапа.
Тестове завдання
2 варіант
Визначте: так чи ні.
Прибережні козаки, що вистежували втікачів, – це російські прикордонники (М.Коцюбинський. «Дорогою ціною»)?
Оберіть одну правильну відповідь.
  1. Через що Соломія вимушена була вернутися до Остап, розпочавши пошуки людей? Бо:
а) забула взяти гроші; б) необхідно було зробити перев’язку пораненому коханому;
в) не позначила своєї дороги назад; г) почула чийсь стогін.
2. Про кого згадував Остап, лежачи пораненим у комишах? Про:
а) діда; б) пана;
в) осавулу; г) матір.
3. «Списана життєпись» Остапа  (М.Коцюбинський «Дорогою ціною»):
а) у мемуарах; б) у щоденнику;
в) на тілі; г) у  відеосюжеті.
«Порушена послідовність»
Завдання: записати цифровий код логічної послідовності розвитку сюжету повісті «Дорогою ціною» М.М.Коцюбинського.
1.Переправа через ставок.
2.Старий турецький пістоль не врятував Остапа.
3.Соломія з Остапом у скрутному становищі.
4. Розмова Остапа з Соломією про втечу від пана.
5. Перепочинок втікачів перед переправою.
6. Порятунок у Галаці.
7. Соломія жертвує життям заради врятування Остапа.
8. Зустріч Соломії з Іваном на базарі.
9. Плавні – небезпечне місце.
10. Спогади Остапа.
11.Бакшиш драгоману.
12 .Соломія втікає від пана вслід за Остапом.



20, 24 березня
Тема: Олександр Довженко. Видатний режисер і письменни. Його оповідання про один із періодів Другої світової війни. "Ніч перед боєм" - твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців.

Олександр Довженко “Ніч перед боєм” 
аналіз 
Жанр – оповідання 
Тема: Відображення віри у перемогу звичайних людей Платона Півторака і діда Савки, розкриття їх ролі у формуванні світогляду Петра Колодуба та інших героїв – захисників Вітчизни;
 Ідея: Уславлення героїчного подвигу народу.
Головні герої: Петро Колодуб, Іван Дробот (онук діда Савки), Дід Платон Півторак, Борис Троянда, Дід Савко
 Рік написання – 1942 
Основна думка: «Життя – бо ваше вже, а не моє. А тільки я так скажу вам на прощання. Не з тієї пляшки наливаєте. П’єте ви, як бачу, жаль і скорботи. Марно п’єте. Це, хлопці, не ваші напої. Це напої бабські. А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті. Ото ваше вино. А жаль — це не ваше занятіє. Жаль підточує людину, мов та шашіль. Перемагають горді, а не жалісливі!»
«Ніч перед боєм» композиція 
«Ніч перед боєм» має композицію рамки
. Обрамлення — прийом композиції твору, який передбачає включеність одного сюжету в інший. Саме обрамлення містить в собі розмову в окопі військових, що очікують на початок бою.
 Розповідь у творі веде Герой Радянського Союзу і відомий командир Петро Колодуб. 
Експозиція: солдати говорять в окопі. 
Зав’язка: повернення солдат з поля бою. Зустріч солдат та двох дідів — Савки і Платона. Кульмінація: розмова дідів, які впевнені в перемозі, про цінність рішучості в бою.
 Розв’язка: прощання з дідами. 
Післяслово: розповідь про подальшу долю дідів.

Аналіз записати у зошит 





31 березня, 03 квітня
 Тема: Ніна Бічуя. " Шпага Славка Беркути".
Повість про школу та проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. Сюжет твору. Особливості композиції.

     Прочитати за підручником с.142-153.

“Шпага Славка Беркути” аналіз 
Тема “Шпага Славка Беркути“: Розповідь про чотирьох розумних підлітків, зі своєю думкою, на чию долю вже випадали випробування. Всі вони особистості, розвинені, по-своєму талановиті, які шукають свій шлях у житті.
 Ідея “Шпага Славка Беркути”: Пошук свого шляху у житті.
 Головна думка – життя дуже складне і непередбачуване, але потрібно завжди чинити по совісті.
Жанр: Психологічна повість. 
Композиція “Шпага Славка Беркути” 
Експозиція: Пізнання ціни дружби. Зав’язка: Знайомство з головними героями повісті.
 Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі.
 Кульмінація: шкільний суд над Славком Беркутою, вирок – підтримка класу +байдужіть Юлька. Розв’язка: Усе ніби так просто, так гарно. Як у казці. Судили — вибачили — помилилися… 
Повість починається з епізоду, який спонукає до роздумів, непевності протягом усього читання. Потім дія повертає у часі назад, описується кожний з чотирьох героїв повісті окремо від інших – і у взаємодії.
 Сюжетні лінії “Шпага Славка Беркути”: Життя кожного з чотирьох підлітків. 
Дружба-протистояння Славка і Юлька. 
Любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко 
Часопростір: Львів; зима
 Проблематика “Шпага Славка Беркути” 
Формування характеру підлітка; вплив на його поведінку та світоглядні позиції сім’ї, школи, середовища тощо. 
Змужніння й дорослішання дитини як розширення її життєвого досвіду: поступової «належності до світу», де більша відповідальність, «де ніхто не має права легковажно, безвідповідально й нерозсудливо ставитися до життя», де суворіші закони та випробування. 
Самореалізація дитини.
 Стосунки ровесників (перше кохання й протистояння, суперництво друзів і самоствердження). Діалог поколінь, батьків і дітей, їх стосунків.
 Морально-етичні проблеми (чесність, підлість, байдужість, безвідповідальність та ін.).
АНАЛІЗ ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ!



07 квітня, 10 квітня 

Тема: Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. "Максимальне навантаження" як вияв моральності та відповідальності в житті. Прроблема особистості в сучасному світі.
     Дочитати повість до кінця. У зошитах виконати завдання с. 176, завд. 11( заповнити таблицю), 12.

14, 17 квітня
Тема: Твір-роздум
Оберіть одну з тем, яка вас цікавить. Продумайте основну думку твору, намагайтеся все підпорядковувати її розкриттю. Прорбумайте композицію свого твору, складіть план або схему. Почніть твір з цікавого вступу. Стежте за логічною послідовністю у викладі основної частини. Пам͐͐"ятайте, що читач має відчувати ваше ставлення до того, що ви пишете. У висновку намагайтеся зробити самостійні узагальнення.
Теми для творів:
1. Ціна волі ( за повістю М. Коцюбинського "Дорогою ціною")
2.Краса вірності в коханні ( за повістю М. Коцюбинського "Дорогою ціною")
3. Чи є в житті місце для подвигу?(за творами М. Коцюбинського та О. Довженка)
4. Проблема особистості, осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків. (за повістю Н.Бічуї "Шпага Славка Беркути").

21 квітня
Тема: Володимир Дрозд. "Білий кінь Шептало". Сюжет твору, проблема свободи і неволі, особистості і натовпу, дійсності і мрії, людини у суспільстві. Алегоричність образу коня шептала, його характеристика.

Прочитати твір. Записати аналіз твору у зошити.
В. Дрозд «Білий кінь Шептало» – оповідання має глибокий філософський підтекст, піднімає важливі проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи й неволі, особистості й натовпу, дійсності й мрії.
 «Білий кінь Шептало» аналіз твору 
Тема «Білий кінь Шептало» : розповідь про буденне життя коня Шептала.
 Ідея «Білий кінь Шептало» : возвеличення гармонії, яка простежується у взаємостосунках людини і світом тварин.
 Основна думка: людина і природа — взаємопов’язані, бо становлять єдине ціле.
 Жанр «Білий кінь Шептало» : оповідання.
 Головні герої «Білий кінь Шептало»: кінь Шептало, Степан
 Проблематика «Білий кінь Шептало»  — людина в суспільстві; — свобода і неволя; —  особистість і натовп; — дійсність і мрія.
Композиція 
  Експозиція: знайомство читача з конем.
 Зав’язка: Степан з конем Шепталом вирушив за зеленим харчем для свиней. Кульмінація: Шептало на волі, насолодження нєю.
 Розв’язка: повернення коня додому. 
Лейтмотив твору: краса природи належить тому, хто її розуміє, цінує, вшановує.
 Образ білого коня Шептала — алегоричний. Він уособлює яскраву людську особистість, яка під впливом повсякденного життя втрачає свою індивідуальність, губить кращі риси свого характеру, пристосовується, починає діяти, “як усі”. Лише на мить вирвавшись із неволі, кінь відчув себе щасливим, але потім усе ж дійшов висновку, що краще бути покірним та слухняним під захистом сильнішого, надавати перевагу реальності, а не мрії.


 Тестове опитування

1. Епіграфом до твору В. Дрозд обрав слова:
а) Е. Ремарка; б) Р. Рільке;  в) О. Пушкіна; г) П. Загребельного.
2. Якої шкоди завдав підпасок коню?
а) Поранив ногу; б) вибив око; в) поранив шкіру на спині; г) обпік худобу.
3. Робота, яку недолюблював виконувати білий кінь:
а) перевозити гній; б) орати поле; в)  їздити до міста; г) катати малий дітей у святкові дні.
4. Якого кольору був Шептало, коли повернувся додому після вільної прогулянки?
а) Сірого; б) білого; в) вороного; г) чорного.
5. За Шепталову сваволю Степан називав його:
а) ледачим зіллям; б) старою клячею; в) лиходієм; г) хитрим стрибунцем.
6. Мати білого коня працювала у:
а) селян, обробляючи землю; б) цирку, розважаючи публіку; в) фермера; г) лісника.
7. Вирвавшись на волю, кінь Шептало побіг:
а) до лісу; б) понад берегом річки, по мілинів; в) вздовж проїжджої частини дороги; г) додому.
8. Стукіт копит коня порівнювався із:
а)  гуркотом на небі; б) рухом поїзда по залізничній колії; в) звуком дятла, який перебував на стовбурі дерева; г) музичним тактом.
 9. Предки Шептала:
а) були спортивними конями; б)  виступали в цирку; в) возили конів; г) брали участь у військових подіях.
10. На думку Шептала, головне, що дано білим коням, так це:
а) спритність; б) кмітливість; в) розум; г) вміння поводити себе з людиною.
11. Як білий кінь охарактеризував сам себе? Він був:
а) брикливим і жорстоким; б) байдужим до всього; в) принциповим і водночас відповідальним; г) покірним і роботящим.
12. Про що розповідала мати Шепталу, коли той був малим?
а) Важке коняче життя; б) дідів і прадідів; в) майбутню його красу, силу і велич; г) необхідність якісного харчування.

24 квітня, 28 квітня
 Тема: Юрій Винничук. " Місце для дракона". Повість-казка про сучасний світ, у якому живуть і досі "драконячі закони". Сюжет твору, проблематика.

Прочитати інформацію про автора твору, потім ознайомитися з текстом повісті-казки.
Скласти паспорт твору (автор, назва, рік видання, жанр, рід, дійові особи, тема, ідея, проблематика).

«Місце для дракона» – повість-казка. Повість-казка, або казкова повість вирізняється тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але герої діють протягом тривалого часу.

Дайте письмово відповіді на запитання:
1.З ким із персонажів твору ми знайомимося найперше?
2. Що ж це за чоловік? Де він живе? Чим займається?
3.Чому князь так плекав сни про «війни, переможні походи, руїни здобутих фортець, довгі вервечки полонених»?
      4.Чи характеризує князя наказ про цілковиту полудневу тишу як людину, що плекає лицарські традиції?
      5.   З якою проблемою зіткнуся князь?
    6.     Чи справді на березі річки Бистриці бачили дракона? Який він був?
      7.    Чи мав дракон товаришів?
8.   Хто ж це був за чоловік, цей Пустельник? 
9.  Чому Пустельник відмовляв дракона від навчання?
10. Який фінал твору?

05 травня
Тема: Валентин Черкаси. "Вітька+ Гуля, або Повість про перше кохання" . Гумористичний повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чарлі.
     Прочитай інформацію про автора повісті Валентина Лариса Черемиса.
      Прочитайте повість.


8 травня
Тема: Аналіз ситуацій та проблем у творі, обговорення найцікавіших епізодів, коментар гумористичних епізодів.
Вітька+Галя” аналіз
 Жанр – автобіографічна гумористична повість
 Тема: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.
 Ідея — поетизація щирості й неповторності перших юнацьких почуттів. Вирощую відрами у себе вдома, а потім беру і продаю!
 Головні герої: Вітька Горобець, Федько Котигорошко, Галя Козачок, Петро Білий 
Проблематика: Дружби (Вітька-Федько)
                           Кохання (Вітька-Галя)
                           Зради (Вітька-Петро)

В.Чемерис “Вітька + Галя, або Повість про перше кохання”
Тест

1. Скільки років головному герою Вітькові Горобцю?
А 13;
Б 14;
В 15;
Г 16.

2. Як називається село, де відбуваються події?
А Великі Орли;
Б Великі Чаплі;
В Великі Шуліки;
Г Великі Жайворонки.

3. У чому Котигорошко вважав себе знавцем-теоретиком?
А У коханні;
Б в автомоделюванні;
В у механіці;
Г у написанні віршів.

4. Де товариші взяли сомбреро, щоб співати Галі серенаду?
А Украли;
Б зняли з опудала;
В позичили в клубі;
Г це був каплюх батька Котигорошка.

5. Чому зілля баби Векли не допомогло приворожити Галю?
А Вітька відмовився його пити;
Б баба була глухою й усе переплутала;
В Федько випив зілля, тому Галя закохалася в нього;
Г Галя сама була відьмою, тому на неї зілля не діяло.

6. Чому серенада не розтопила Галиного серця?
А Галя не любила пісень;
Б мама Галі прогнала хлопців;
В хлопці переплутали двори й заспівали бабі Хіврі;
Г хлопці погано співали.

7. Із яким настроєм ішов Вітька Горобець на перше побачення до Галі Козачок?
А Із радістю;
Б як на страту;
В дуже щасливим;
Г зі страхом запізнитися.

8. Коли Вітька зрозумів, що теж подобається Галі?
А Коли вона освідчилася йому;
Б коли вона написала йому листа;
В вона розповіла подрузі;
Г вона прибігла рятувати його з‑під арешту.

9. Чому Вітька з Федьком розчарувалися в Галі?
А Вона пішла на побачення з Петром;
Б вона була язикатою;
В їм сподобалася інша дівчина;
Г вони дізналися, що Галя — відьма.

10. Як відреагувала Галина мама, коли Федько прийшов сватати дівчину?
А Посміялася з хлопця;
Б погодилася віддати дівчину;
В попросила приходити через десять років;
Г вигнала його.

11. Як хлопці вирішили помститися Петрові?
А Відлупцювати його;
Б розказати Галі, що він поганий;
В викликати на дуель;
Г не розмовляти з ним.

12. Що Федько залишив для історії на згадку про кохання Вітьки й Галі?
А Насипав у кишеню гарбузового насіння;
Б зробив запис у щоденнику;
В видряпав на дереві надпис: «Вітька + Галя»;

Г посадив дерево.

12 травня
Тема: Дружба і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. Дитячі проблеми у дорослому житті, передані засобами гумору.
Експрес-опитування "Так/Ні"
1. Події відбуваються у селі Великі Чаплі.
2. Головному герою Вітькові Горобцю 16 років.
3. Котигорошко вважав себе знавцем-теоретиком у написанні віршів.
4. Товариші зняли з опудала сомбреро, щоб співати Галі серенаду.
5. Серенада не рорзтопила Галиного серця, бо хлопці погано співали.
6. Зілля баби Векли не допомогло приворожити Галю, тому що Вітька відмовився його пити.
7. Вітька Горобець ішов на перше побачення до Галі Козачок як на страту.
8.Вітька з Федьком розчарувалися в Галі. бо дізналися, що вона піщла на побачення з іншим.
9. Щоб помститися Петрові, хлопці відлупцювали його.
10. Вітька зрозумів, що теж подобається Галі, коли вона прибігла рятувати його в-під арешту.
11. Коли Федько прийшов сватати Галю, мама її погодилася віддати дівчину.
12. На згадку про кохання Віттьки та Галі Федько залишив надпис на дереві : "Вітька +Галя"
Попрацюйте з літературознавчим словником. Випишіть визначенн у зошит: комічне, гумор, сатира, іронія, художній образ, художні засоби.
Складіть таблицю, у якій запишіть смішне й сумне у повісті.
 Смішне  Сумне 
 1.Наслідування Федьком книжних романів  1. Бідність селян. 


15 травня
Тема: Характеристика образів Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок.
“Вітька + Галя” характеристика героїв 
Вітька – головний герой твору, якому лише 14 років. У таком юному віці він вже закохався у свою односельчанку Галю. «Вітька – високий, худий, з рідким білявим чубчиком – не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий». В образі цього хлопця вбачаємо такі риси, як рішучість, наполегливість та доброта. Вітька цілеспрямовано йде до своєї мети, віддано бореться за своє щастя. Окрім цього він є чудовим та вірним другом.
 Федько Котигорошко – 12-річний друг Вітьки. Федько – «маленький товстий і флегматичний» хлопець, що мав прізвисько Жучок через свою смагляволицість. Цей хлопець романтичний, адже саме він запропонував Вітькові освідчитись Галі серенадою. Він ще ніколи не закохувався, але був начитаною людиною. Він чимало читав про кохання: «Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками.  Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман». Федько був хорошим другом, всіляко підтримував Вітьку у різних ситуаціях і завжди хотів бути поруч: «Тільки носа не вішай. Он дід Свирид каже, що двічі не вмирати, а раз – не минувати»
. Галя – гарна та приваблива дівчина, «тоненька немов вирізьблена», «в неї гарні чорні очі-оченята, такі жваві, й такі привабливі, і такі бездонні, що прямо диво дивне». Недарма у неї закоїхався Вітька: «Ех, Вітько, Вітько, гаряча твоя голова!.. І треба ж було тобі отак відчайдушно закохатися у Гальку Козачок!». Галя – дівчина смілива та відважна, «в свисті Галька могла заткнути за пояс будь-якого чаплівського хлопця!». Улітку дівчина працює листоношею, щоб заробити собі грошей. Саме у цьому образі уособлюється ідеал української дівчини.
Заповніть таблиці на кожного з героїв повісті:
 Зовнішні риси, вік   
 Внутрішні риси   
Таланти   
 Мрії та прагнення   

19 травня
 Тема: Контрольна робота. З української прози. Український гумор.
( тестові завдання)

1. Укажіть жанр твору Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».

 

А) трагедія;

Б) оповідання;

В) комедія;

Г) повість.

 

2. Молоді бійці з оповідання О. Довженка перед своїм першим боєм запитали в командира Петра Колодуба

А) звідки він бере мужність і сили;

Б) що робити, коли ворога набагато більше й він краще озброєний;

В) чому не можна відступати Г що робити при пораненні.

3. Дід Платон з оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм» лаяв відступаючих наших бійців

А) за невміння користуватися зброєю, влучно стріляти;

Б) за невміння маскуватися, рити окопи;

В) за боягузтво, невміння та небажання захищати рідну землю;

Г) за те, що забувають писати листи своїм рідним.

4. Укажіть, про чию боротьбу за волю розповідається в повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною».

 

A) забраних у рабство жінок;

Б) козаків;

B) селян-кріпаків;

Г) робітників.

 

5. Назвіть, з ким зустрівся Остап у плавнях:

 

A) з односельцями;

Б) з Іваном Котигорошком;

B) з паном;

Г) з вовком.

 

6. Установіть відповідність між портретною характеристикою та героєм, про якого йдеться.

A) «Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій, сивій кучмі, короткій чугаїнці і з довгим ціпком».

Б) «Він був маленький, з підстриженою борідкою. Був би він схожий на Миколу-угодника, коли б величезна, мов коров’ячий кізяк, стара кепка не лежала у нього на ушах…»;

B) «Дід піднімає кудлаті брови і слухає. Його мутні очі дивляться в простір, а усмішка розсуває зморшки».

 

1. Циганка («Дорогою ціною»).

2. Соломія («Дорогою ціною»).

3. Остап («Дорогою ціною»).

4. Дід Савка («Ніч перед боєм»).

 

7. Назвіть художній засіб, використаний у рядках (за оповіданням М. Коцюбинського «Дорогоюціною»).

«Що не кажіть, а він живий, той вітер. Він летить іздалеку, понад тихими селами і забирає по дорозі, всичує в себе і тишу села, і клекіт міста, шемрання темного лісу…».


8. Назвіть ідею повісті В. Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше кохання».

A) уславлення українського села;

Б) головне в житті – знати свої права;

B) возвеличення почуття кохання;

Г) готовність до самопожертви заради Вітчизни без зайвих слів.

9. Укажіть, як ставилися до Шептала бригадні коні (В. Дрозд, «Білий кінь Шептало»).

 

A) співчували;

Б)глузували;

B) обходили стороною;

Г) недолюблювали.

 10. Кульмінацією у творі Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» є

А) поєдинок на шпагах Юлька та Славка;

Б) суд над Славком;

В) привід хлопця, який назвався Беркутою, до дитячої кімнати міліції;

Г)спізнення Славка на театральну виставу до Лілі.

11. У невинуватість Славка вірили

А) тренер, Лілі;

Б) Стефко та Юлько;

В) класний керівник і директор школи;

Г) інспектор дитячої кімнати міліції, Надія Григорівна.

12. Висловіть своє судження про важливість моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків (за твором Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» та власними спостереженнями).

23, 26 травня

Тема: Повторення в кінці року.

Перевірте свої знання, виконайте цікаві завдання. 

  Розділ № 3.

 Національна драма.

 

Сцена - мій кумир,

                                                                               театр – священний храм для мене.

Іван Карпенко – Карий «Сто тисяч»

 

Літературна вікторина

1.     Хто такі корифеї?  (зачинателі, найвидатніші з перших діячів в галузі мистецтва)

2.     Назвіть  братів Тобілевичів: Панас Саксаганський, Іван  Карпенко – карий, Микола Садовський)

3.     Поясніть походження псевдонімів братів Тобілевичів.

4.     Кого вважають найталановитішим у родині Тобілевичів? (Івана)

5.     Іван входив до театральної трупи під керівництвом …( Михайла Старицького )

6.     Назвіть комедію, що написана Карпенком -  Карим? ( «Сто тисяч»)

7.     Карпенко – Карий був не лише драматургом, а й …прекрасним актором

8.     Хутір Надія названо… (на честь покійної дружини.)

9.     Перша назва сатиричної п’єси «Сто тисяч»…( «Гроші»)

10.                       Хто виконував  головну роль Герасима Калитки …( сам автор).

 

 

Назви одним словом»

 за п’єсою «Сто тисяч»

1.     Жанр п’єси …(комедія)

2.     Калитка означає …(гаманець)

3.     Що означає поняття «фактор»… (посередник).

4.     Комедія складається з … дій.

5.     У яких зв’язках були Герасим і Савка? (куми)

6.     Хто такий Копач? (шукач скарбів)

7.     По чому продають тисячу фальшивих грошей? (50 руб)

8.     Для чого Калитці потрібні були терміново гроші? (Купити землю)

9.     Скільки землі було  у калитки?( 200 десятин)

10.                       Скільки грошей віддав невідомому єврею Калитка при купівлі фальшивих грошей? (три тисячі)

 

«Темна конячка»

вгадай героя за реплікою

1. «Ох, земелько, свята земелько- Божа ти дочечко! Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки…»   Калитка

2. «Страшно тільки без грошей, , а з грішми, сказано ж , і чорт не брат» Савка

3. «Боковенька… Боковенька… не дає мені спокою цей предмет… Там гроші, іменно там. Там моя судьба» Копач

4. «Неділя свята, а ти ні світ ні зоря вже й жереш ! Не пропадеш, як до обіда попостиш хоч раз у тиждень» Калитка

5. «Та я ж  цілісінький тиждень на ногах і роблю, не покладаючи рук.» Параска

6. «Бачив я дочок Пузиревих - ходили з офіцерами на походку.» Роман

7. «І одходить од од грошей не хочеться, так би й держався за мішок» Савка

 8.  «Краще смерть, ніж така потеря» Калитка

Встановіть відповідність

 

1. Ремарка                                                       А. «відмічати»

2. Конфлікт                                                     Б. «боротьба»

3. Комедія                                                       В. «Риса, особливість»

4. Літературний характер                              Г. «Весела процесія»

 

 

 

А

Б

В

Г

1

Х

 

 

 

2

 

Х

 

 

3

 

 

 

Х

4

 

 

Х

 

 

Установіть відповідність між літературними жанрами

 та їхніми визначеннями

 

А. невеликий повчально-гумористичний твір алегоричного змісту

Б .невеликий розповідний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням

В. невеликий за обсягом розповідний художній твір здебільшого про одну чи кілька подій у житті людини

Г. розповідний художній твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого часу

 

1  новела               2  оповідання     

3  байка                 4 повість            

 

 

А

Б

В

Г

1

 

Х

 

 

2

 

 

Х

 

3

Х

 

 

 

4

 

 

 

Х

 

Розділ № 4.  З української прози

М. Коцюбинський «Дорогою ціною»

Літературний диктант «Незакінчені речення»

1.     Перші оповідання Коцюбинського про дітей і для дітей… («Харитя», «Маленький грішник»)

2.     М. Коцюбинський був членом нелегального політично – культурного товариства («Братство Тарасівців»)

3.     Назвіть відомі вам твори Коцюбинського…

4.     Жанр твору  «Дорогою ціною» …(повість)

5.     Ідея твору  – (утвердження волелюбності  українського народу).

6.     Тема твору – (протест народу проти кріпацтва.)

7.     Хто виховував Остапа? (дідусь)

8.     Як прізвище головного героя? Мандрика

9.     Хто і як допоміг Соломії і Остапові? Цигани

10.            Символічний образ, що уособлює плинність часу і вічність кохання? Вітер

11.           Через яку річку переправлялись втікачі? Дунай

12.           Повість «Дорогою ціною» починається….. закінчується…. Не кожен літературний твір має ці частини.

 

Розв’яжіть кросворд

 

 

1. В

 

3. В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. С

О

Л

О

М

І

Я

 

 

 

 

 

 

 

Е

Л

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

Я

 

4. К

О

Т

И

Г

О

Р

О

Ш

К

О

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вертикаль:

1.     Те, до чого прагли герої повісті.

2.     Яке ім’я обрав Остап для Соломії, коли вона обрізала коси.

3.     Хто опинився біля Остапа, коли він сам залишився у плавнях.

Горизонталь:

2.Ім’я дівчини, коханої Остапа.

4. Прізвисько Івана

 

Вправа «Асоціації».

- Напишіть слова, які асоціюються з головним героєм твору:

О – оптимізм, опір

С - свободолюбивість

Т – терпимість, твердість духу

А – активність,амбіціозність

П – прагнення, пошук…. 

 

Олександр Довженко «Ніч перед боєм»

 

Літературний диктант

1.     Олександр Довженко мріяв навчатися….       (Академії мистецтв)

2.     Потрапивши до Одеси-колиски кіномистецтва, зрозумів …(його стихія-кіно)

3.     Перші кіно роботи Довженка-…( «Вася-реформатор», «Ягіда кохання»)

4.     Світову славу митцю приніс фільм …( «Земля»)

5.     На початку війниДовженко керував-…(Київською кіностудією)

6.     Продовжіть ланцюжок: Олександр Довжнко- (письменник, кінорежисер, художник-ілюстратор, кореспондент.)

7.     Автобіографічна кіноповість …( «Зачарована Десна»)

8.     Оповідання про героїзм і самовідданість українців  …. («Ніч перед боєм»)

9.     Яку кіноповість автора заборонили у 1943р…. («Україна в огні»)

10.                       «Я тоді ще був командиром танка, що залишився в німців з пробитим мотором. А до війни я був садівником»…(Колодуб)

11.         «Воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті. Ото ваше вино. А жаль -це не ваше занятіє.Перемагають  горді, а не жалісливі! »….(дід Платон)

12.                       Про що так образно сказав дід Платон «Буває всяка. Одна глибока і бистра, як Дніпро, друга- як Десна, а третя- як калюжа, по кісточки, а часом буває, що й калюжі нема, а так щось мокреньке….»…(душа)

 

Деформований план

 

1.     Засудження  двома  дідами  про воїнів-втікачів.

2.     Іван Дробот- онук діда Савки.

3.    Розповідь Колодуба.

4.     До перевізника.

5.    Подвиг Савки та Платона.

6.    Готовність бійців до бою.

 

Вправа «Асоціації».

- Запишіть, будь ласка, які  асоціації  пов’язані у вас зі словами:

 

                             Життя                                                      Війна

                          Сміх                                                             смерть

                         Радість                                                        горе

                        Щастя                                                          ненависть

 

Володимир Дрозд  «Білий кінь Шептало»

Літературна гра «Так - ні»

1.     Білий кінь не любив загорожі, табун, бригадне стовпище.  Так

2.     Степан до Шептала ставився якось по – особливому. Так.

3.     Думки про роботу у Шептала забарвлювала все у яскраві тони. Ні.

4.     Він ніколи не розумів обмеженості деяких коней, котрі прагнуть огризатися, показувати свій характер. Так.

5.     Шептала охопив відчай, коли Степан його вдарив. Так

6.     Гірка правда після втечі на волю засмутила його: він уже не був білим, а брудним, сірим. Так.

7.     Він викупався, але залишився бруднувато – сірим. Ні.

8.     Головне, що Шептало зрозумів, що про його білизну слід дізнатися всім. Ні.

9.     Він вже не міг повернутися до табуна, до Степана – конюха. Ні.

10.                       Краще прикидатися сіреньким, податливим. Так.

Юрій Винничук  «Місце для дракона»

« Юні дослідники»

- з’єднайте  застарілі   слова, вжиті у тексті, з їхнім значенням :

- для чого автор вживає їх тексті?

Воєвода у середньовіччі голова військового загону, командир дружини .

Лицар- воїн з важким озброєнням і спорядженням; благородний захисник .

Баталія -бій, битва, бойовище. 

Таляр-старовинна срібна монета, що була в обігу в Україні, назва великої срібної монети, яка перебувала у грошовому обігу в XVI–XIX ст.

Герць- двобій окремих воїнів перед головною битвою, в якому виявлялося військове мистецтво; бій, боротьба між противниками; поєдинок, турнір, двобій….

Джура- на Україні в XVI —XVIII ст. — зброєносець у козацької старшини

Князь- голова роду, племені або союзу племен, що звичайно стояв на чолі військової дружини.

 

Вправа «Паспорт літературного героя»

(при вивчені будь-якого твору)

- заповніть таблицю, добираючи приклади з текст та даючи герою власну характеристику:

 

Прийоми творення персонажу

Оберіть будь – якого героя

1. Портрет

 

2.Вік героя

 

3. соціальний стан

 

4 Улюблені заняття

 

5. стосунки з іншими героями:

 

6.Авторська характеристика

 

7. вчинки героя, як це його характеризує

 

8. Моє ставлення до героя

 

 

 

   

«Третє зайве»

 

Визначте, що зайве, поясніть свій вибір.

1. «Чи не той хміль», «Ой Морозе, морозенку», «Засвистали козаченьки» .               

2. «Давня весна», «Хотіла б я піснею стати», «Васильки»

                                                               (Зайвий вірш іншого автора )

3. «Іван Підкова», «Роксоляна», «Давня казка»

                                                                         ( дві поеми, а зайве – повість)

1.     Роман, Параска, Настя.

 

«Літературне лото»

 

З’єднай назву твору і автора

 

Автор

Назва твору

І. Карпенко - Карий

 «Білий кінь Шептало»

Н.Бічуя

«Шпага Славка Беркути»

М. Коцюбинський

«Давня казка»

Леся Українка

«Дорогою ціною»

О.Довженко

«Сто тисяч»

Ю.Виничук

«Місце для дракона»

В.Дрозд

«Ніч перед боєм»

 

 

З’єднай назву твору і жанр

Жанр

Назва твору

 Повість-казка

 «Маруся Богуславка»

поема

«Сто тисяч»

комедія

«Давня казка»

Оповіданя

«Місце для дракона»

Дума

«Ніч перед боєм»

 

З’єднай героя  твору і жанр

Жанр

герой

 Повість-казка

Дід Платон

поема

Грицько-дракон

комедія

Остап

Оповідання

Бертольдо

повість

Герасим

 

 

 29 травня

Література на літо

9 клас

Родинно-побутові пісні:

«Місяць на небі, зiроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен», «Сонце низенько».

Українські народні балади «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить».

Давня література:

Перекладна література Біблія (фрагменти). Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея. Притча про блудного сина. «Слово о полку Ігоревім».

Українська література доби Ренесансу і доби Бароко:

Григорій СКОВОРОДА. «Бджола та Шершень», «Всякому місту — звичай і права», «De libertate».

Нова українська література:

Іван КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «Енеїда», «Наталка Полтавка»,

Григорій КВІТКА-ОСНОВ’ЯНЕНКО. «Маруся».

Література українського романтизму:

Петро ГУЛАК-АРТЕМОВСЬКИЙ. «Пан та Собака»,

Євген ГРЕБІНКА. «Ведмежий суд». «Човен»,

Микола ГОГОЛЬ. «Тарас Бульба»,

Тарас ШЕВЧЕНКО. «Сон» «Кавказ» «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» («Катерина», «Наймичка», «На панщині пшеницю жала…», «Марія», «У нашім раї на землі…» «На панщині пшеницю жала…». «Наймичка». «Доля», «Росли укупочці, зросли…»

Пантелеймон КУЛІШ. «Чорна рада»,

Марко ВОВЧОК. «Інститутка»,

Михайло СТАРИЦЬКИЙ. «Не зaхвати солодкого зомління…»,

Іван НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ. «Кайдашева сім’я».