Українська література (9 клас)



Шановні учні! 
Питання, які виникають під час виконання вправ і відповіді до тестових завдань, надсилайте мені на електронну пошту 


ghoraguzik74@gmail.com


17.03.2020


Тема. Т.Шевченко "Кавказ"


Аналіз «Кавказ» Тарас Шевченко

Рід літератури: ліро-епос.
Жанр «Кавказ»: сатирична поема з елементами лірики та героїки («...огниста інвектива проти «темного царства» (І. Франко).
Тема «Кавказ»: зображення загарбницької політики російського самодержавства, реакційної ролі церкви й прогнилої дворянської моралі.
Ідея «Кавказ»: «Борітеся — поборете!» — заклик до об’єднання зусиль народів для боротьби проти спільного ворога — російського царату; співчуття поневоленим, схва­лення патріотичної, мужньої боротьби горців; утвердження безсмертя народу;
 Композиція «Кавказ»: твір написаний у формі викривального ліричного монологу, сповненого ора­торських, агітаційно-закличних інтонацій надзвичайної пристрасної сили. Це цикл монологів, що має різних адресатів, і від адресатів залежить характер та ступінь поетової пристрасті. Уся колосальна панорама російського життя з безліччю внутрішніх планів і переходів, зі складними образами в поемі вмістилася в 178 віршованих рядках.                                                      
Експозиція: романтичне зображення величі Кавказьких гір; давньогрецький міф про Прометея.
Зав’язка: розмірковування автора над стражданнями, приниженням народу від жорстоких утисків катів-гнобителів та засудження бездіяльності, пасивно­сті простого люду у зв’язку з цим.
Кульмінація: монолог-звернення колонізатора до горця.
Розв’язка: інтимний реквієм загиблому другові, «доброму», «незабутньому» Якову де Бальмену, який випив «з московської чаші московську отруту». Зна­чить, його вбивця — царизм, а не горці.

Тести до поеми «Кавказ» (письмово)
1.     Період творчості Т. Шевченка, до якого належить поема «Кавказ».
 А Ранньої.
Б «Трьох літ».
В Останніх років.
Г «У казематі».

2. Описуючи гори Кавказу, поет звертає увагу читача на те, що вони...
А Надто високі.
Б Засіяні горем.
В Дуже старі.
Г Дивують своєю красою.

3. З питанням «Коли вона прокинеться?» письменник звертається...
А До справедливості.
Б Долі людської.
В Свідомості кавказців.
Г Совісті гнобителів.

4. Народ уславлюватиме Бога у разі, якщо він його...
А Духовно збагачуватиме.
Б Захистить і заспокоїть.
В Звільнить від поневолення.
Г Шануватиме і прославлятиме у своїх молитвах.

5. Війна — це не тільки смерть «людей муштрованих», але й:
А Голод.
Б Сльози.
В Хвороба.
Г Розчарування.

6. Поет у творі возвеличує не тільки «лицарів великих», але й:
А Гори Кавказу.
Б Бога Святого.
В Батьків загиблих.
Г Тогочасну історичну епоху.

7. Характеризуючи правду, Т. Шевченко обурено проголосив, що вона...
А Закута в кайдани.
Б Кров’ю полита.
В П’яна.
Г Химерна і підступна.

8. Визначте віршований розмір уривку з твору: «Слава! Слава! /Хортам, і гончим, і псарям, / І нашим батюшкам-царям / Слава!»
А Ямб.
Б Хорей.
В Анапест.
Г Дактиль.

9. «Ненагодованою і голою» в поемі...
А Є мудрість людська.
Б Ріка зі сльозами і кров’ю муштрованих.
В Хмара за горами.
Г Сердешна воля.

10. Поема написана у формі революційно-викривального ліричного...
 А Діалогу.
Б Полілогу.
В Монологу
Г Трактату.

11. Лейтмотивом у творі є рядки...
А «Не нам на прю з тобою стати! / Не нам діла твої судить!»
Б «Кати знущаються над нами, / А правда наша п’яна спить».
В «Борітеся — поборете, / Вам Бог помагає!»
Г «За горами гори, хмарою повиті... / Засіяні горем, кровію политі».

12. Символічними у творі є образи...
А Прометея та орла.
Б Чурека і саклі.
В Правди і волі.
Г Храму і каплиці

Домашнє завдання: виписати художні засоби





18. 03. 2020, 24.03.2020


Тема:  Т.Г.Шевченко «І мертвим, і живим, і ненародженим…». Викриття конформізму й комплексу меншовартості значної частини української еліти

Літературний диктант ( перевірка д.з) – продовжіть речення
1. Першим твором, написаним на Україні 1843 року, була поезія …        
2. Проти кого Шевченко  спрямовує своє головне вістря сатири у поемі
3. Який художній засіб використовує автор у наступному фрагменті:
Єдиного сина, єдину дитину, Єдину  надію  в військо оддають!  Бо його бач трохи!.. 
4. За своїми жанровими ознаками «Кавказ» відносять то до поеми, то до ліричного твору типу….
5. Твір  «Кавказ»  присвячений другу поета ….кову де Бальмену)
6. Який міфологічний герой  згадується  у творі «Кавказ»?
7. До якого жанру відноситься твір Т.Шевченка «Великий льох»? 
8. Композиція поеми «Великий льох» побудована за фольклорним  принципом  троїстості. Твір  має три частини, у кожній з  яких діють три персонажі. Назвіть їх. 
9. Яка історична подія згадується в епілозі поеми «Стоїть в селі Суботові»?
10. Запишіть пропущене слово із рядків
 Слава! Слава! Хортам,  і  гончим, і  псарям, І  нашим …  Слава!              
11. Яким розміром написані рядки поеми «Кавказ»?
Не нам на прю з тобою стати!
                                            Не нам діла твої судить!
               Нам тільки плакать, плакать, плакать
12.   Назвіть  найвагоміші твори періоду «Трьох літ»?

     «І мертвим, і живим…» було написано у грудні 1845 року в с. В’юнищах, де Шевченко деякий час проживав у маєтку С. Самойлова,— сюди він приїхав з Переяслава у зв’язку з ремонтом будинку А. Козачковського. Т. Шевченко розумів, що для пробудження в українському народі національної і політичної свідомості потрібні освічені люди. Тільки їхня пропагандистська робота могла підняти й згуртувати трудові маси на боротьбу проти кріпосницької системи, спрямувати їхню громадянську енергію на відродження самостійної державності. Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя трудового люду. Виявилося, що більшість дворян — реакціонери. Вони були задоволені політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого булла нещадна експлуатація кріпосницьких селян, своїх же земляків. Серед інтелігенції були й національно свідомі українці, які любили свій рідний край, цікавилися його історією, бажали добра народові. Але ця частина освіченого класу була відірвана від трудових мас, незгуртована, не мала реальної програми дій. Її протест проти несправедливого ладу зводився до безплідних полемік. Малочисельна й безсила, вона була неспроможна очолити народно-визвольний рух, та й не прагнула до цього. Без політичного керівництва стихійний протест народних мас виливався в бунти, які царат жорстоко придушував. Свої спостереження і роздуми, почуття і настрої Т. Шевченко в яскравій художній формі виразив у творі «І мертвим, і живим…»
2. Прослуховування уривку із файла «І мертвим, і живим…», обговорення змісту твору:


3. Самостійно опрацювати критичний матеріал із підручника, визначити тему, ідею, основну думку, жанр
4. Закріплення вивченого матеріалу
Продовжити речення:
1.У творі «І мертвим,і живим…» Т.Г.Шевченко  звертається до всіх українців, але насамперед до


- селян;
- інтелігенції
- молоді
- жителів великих міст
- військових.



2. Коли йдеться  про нащадків гетьманів, Т.Г.Шевченка обурює те, що вони


- стали визискувачами свого народу
- втратили козацьке військо
- стали байдужими до свого народу
- занепали морально
- віддали частину території України загарбникам.



3.У словах  своя хата/чуже поле, Своя/чужа  «правда,і сила,і воля» автор застосовує


- антитезу
- антоніми
- епітети
- метафору
- синоніми.



4. У словах «Настане суд, заговорять/І Дніпро,і гори!/І потече сторіками/Кров у синє море/Дітей ваших…»  автор висловлює


- звинувачення
- пророцтво
- пересторогу
- занепокоєння
- здивування.



5.У заключній частині твору «І  мертвим,і живим…» Т.Г.Шевченко
- плаче над остаточно втраченою волею України


- погрожує кривдникам  страшним судом
- не сподівається на зміни
- висловлює надію на відродження України
- сподівається,що пани одумаються.


6. Головним мотивом твору «І мертвим,і живим…» є:
- уславлення героїзму козацтва й утвердження цінності історичної пам’яті народу
- заклик до пробудження в українців почуттів національної гідності і честі
- осуд аморальності пана-спокусника,легковажності дівчини,співчуття до матері-покритки та її дитини
- осуд і викриття російського самодержавства,звеличення борців за волю з кривавою деспотією,пристрасне заперечення  гноблення народів.

Домашнє завдання: вивчити уривок із Послання напам’ять


25.03.2020, 31.03.2020

Тема. Т.Г.Шевченко. "Катерина". Характеристика головної героїні поеми.

1. Перегляд відеоуроку
https://www.youtube.com/watch?v=AGBZ-3LgB0Y

 Домашнє завдання: 


    Сенкан до слова „мати”;

  Твір-висловлювання на тему:„Материнство робить жінку красивою і мудрою...”
           
01.04.2020-08.04.2020

Тема. Т.Г.Шевченко. "Наймичка". Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство.

1. Перевірочні тести за поемою "Катерина"
Тести 
1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив...
А Своїм сестрам.
Б Усім дівчатам.
В В. Жуковському.
Г Якову де Бальмену.

2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони...
А Не цуралися будь-якої роботи по господарству.
Б Не ігнорували народних звичаїв та обрядів.
В Не лінилися здобувати освіту.
Г Не кохалися з москалями.

3. Через що милий залишив Катерину, через те, шо:
А На цьому наполягали батьки дівчини.
Б Люди почали дорікати козаку, дізнавшись про можливу неславу дівчини.
В Москаль вирушив у похід до Туреччини.
Г Вона йому набридла.

4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці?
А Весільну.
Б Галю.
В Жниварську.
Г Гриця.

5. У чому виявилася самовпевненість дівчини?
А У неповторності власної краси.
Б Можливості гарно співати і танцювати.
В Вихованні своєї дитини.
Г Обізнаності народних прикмет.

6. З приводу чого зажурилися батьки Катерини?
А Через відсутність чоловіка у дочки.
Б Її хворобу.
В Неврожай.
Г Непорозуміння із сусідами.

7. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї зневажливо:
А «Виховуй свою дитину як знаєш».
Б «Іди шукай у Москві свекрухи».
В «Не з’являйся більше на мої очі».
Г «Живи як знаєш серед люду чужого».

8. Докоряючи дочці за її легковажність і неславу, мати одночасно...
 А Розмірковує над долею байстря.
Б Клопочеться про власний імідж.
В Хвилюється з приводу того, хто її поховає.
Г Співчуває їй.

9. Перед тим як залишити рідну домівку, Катерина...
А Тричі перехрестилася.
Б Поцілувала батьків.
В Набрала землі під вишнею.
Г Попрощалася з дружками.

10. Героїня у зимову негоду знайшла притулок...
А Біля старої верби.
Б У чумаків.
В У жебраків.
Г У лісника.

11. Кого стосується така характеристика: «Дала, кажуть, бровеня­та, / Та не дала долі!» ?
А Катерину.
Б Сироту Івана.
В Старця.
Г Наймита у пана.

12. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:
А Потрапив у родину до свого батька.
Б Служив козачком у пана.
В Був поводирем сліпого кобзаря.
Г Став жебраком.



 2. Прослуховування аудіокниги. "Наймичка"



      3. Прегляд вистави "Мати - наймичка" (за мотивами поеми Тараса Шевченка "Наймичка")



4. Заповнити анкету і паспорт до поеми "Наймичка" Тараса Шевченка:
Якого року написана поезія Т.Шевченка «Наймичка»? 
Назвіть героїв твору?
Де відбуваються події, описані у творі?
Визначте жанр поезії ͐・.´'
Яка тематика твору?
Ідея твору 
Композиція твору 
У чому полягає проблемність твору?
Основна думка поеми 

5. Виконати тести до поеми "Наймичка"
ТЕСТИ ДО ПОЕМИ «НАЙМИЧКА»
1.Молода молодиця на початку поеми розмовляє з: 
а)вітром, б) степом, в) туманом, г)кобзарем.
2.У неї:  а) нема ніякого роду, б) є батько й мати, в) є зла мачуха, г) є тільки син.
3.Яка радість скрасила старість Насті з чоловіком?
а) народження довгожданої дитини, б) власне чимале господарство, в) підкинута дитина, г)працьовита наймичка.
4.Як назвали дитину?
а) Марком, б) Дмитром, в) Мироном,  г) Мусієм.
5.Чому наймичка Ганна так радо доглядала хлопця?
а) була віддана своїм господарям, б) він був її дитиною,
в) любила усіх дітей, г) згадувала свого сина.
6.Чому на час синового весілля Ганна пішла в Київ?
а) щоб полікуватися, б) щоб помолитися за здоров’я сина і невістки, в) не захотіла бути матір’ю на весіллі, щоб не скомпрометувати сина.
7.Як ставилась синова дружина до Ганни?
а) поважала і шанувала, б) із зневагою , бо сама багата,
в) байдуже, г) обминала, щоб не злитись.
8.Як часто Ганна ходила молитись у Київ?
а) раз на рік, б) двічі на рік, в) раз у житті,
г) на кожне велике свято.
9.Скільки внуків було в Ганни?
а) двоє, б) троє, в) четверо, г) п’ятеро.
10.Ким став Ганнин син, коли виріс?
а) купцем, б) чумаком, в) козаком, г) гайдамакою.
11.Чому хвора Ганна дожидалась сина?
а) щоб востаннє  благословити його,
б) щоб розказати, хто його мати,
в) щоб попрощатися з ним перед смертю,
г) щоб передати дарунки з Києва.
12.Яка головна ідея поеми?
а) осуд суспільства, де матері доводиться бути наймичкою у своєї дитини;
б) заклик до боротьби проти існуючого патріархального устрою на селі; в) звеличення святої материнської любові.



Шановні дев'ятикласники!

 Перегляньте, будь ласка, відео за посиланням:


Вдалого дня! Бережімо одне одного!

14.04.2020-15.04.2020

Тема. Лірика Т. Шевченка періоду арешту й засланняі після повернення з нього.

1. Перегляд відеоуроку. Після перегляду виконати письмово домашнє завдання з відеоуроку.( 5речень)
2. Прочитання і прослуховування поезій:
  "Доля"
  
  "Росли укупочці, зросли..."


3. Виконання тестів.

«Доля»
1. Доля для поета, як він про це зазначив у творі, була для нього:
а) вбогим другом; б) правдою життя;
в) прозрінням свідомості; г) довгоочікуваним щастям.
2. Т. Шевченко розпочав навчання:
а) у Сошенка; б) під час служби у пана Енгельгардта;
в) у дяка–п’янички; г) в духовній семінарії.
3. Митець дорікає своїй долі за те, що вона йому:
а) не допомагала впродовж життя;
б) збрехала;
в) завдала всіляких перешкод;
г) чинила опір у здобутті освіти.
4. Заповіддю для Т. Шевченка була:
а) чемність і гордість; б) путь до волі;
в) невимовна біль за долю своїх братів і сестер;
г) слава.
5. Визначити тему та ідею.
«Росли укупочці, зросли»
1. Поет, звертаючись у творі до Бога, називає його:
а) променем щастя; б) душею нації; в) всещедрим; г) всемогутнім велетнем.
2. Дитинство ліричного героя асоціюється із:
а) грою і сміхом; б) дивовижними речами;
в) світом казок і пригод; г) солодощами.
3. Життя у подружжя було:
а) сумбурним і нестерпним; б) вкрай важким матеріально; в) наче у раю; г) тихим і веселим.
4. У потойбічний світ герой поезії прагне перенести із дійсності:
а) садок вишневий коло хати; б) безвічну любов;
в) всі життєві радощі; г) срібло–золото.
5. Визначити тему та ідею.

21.04.2020, 22.04.2020

Тема. Бібілія в житті Шевченка.


1. Перегляньте і зробіть конспект
https://www.youtube.com/watch?v=NNxt_4Hdjno&feature=youtu.be

2. Прослухайте "Давидові псалми Шевченка"
https://www.youtube.com/watch?v=vzeE-ORB8Mw

3. Прослухайте  "Ісаія. Глава 35"
https://www.youtube.com/watch?v=ys2BytADdp4

4.  Прочитати «Давидові псалми», виписати афоризми

5. 
Домашнє завдання
Завдання необхідно виконати до  26 квітня 21:00

Код доступу 908499
 використати цей код,
відкривши посилання


28.04.2020

Тема. Контрольне тестування за темою "Творчість Т.Шевченка"

https://forms.gle/iDEaiKRQxCBRaRLLA


29.04.2020-12.05.2020

Тема.  П.Куліш. "Чорна рада"

1. Переглянути відео і зробити конспект
https://www.youtube.com/watch?time_continue=21&v=LejZB19M-98&feature=emb_logo

Електронна книга "Чорна рада"
https://www.youtube.com/watch?v=svYFZx03mSs

Прослуховування аудіокниги "Чорна рада"
https://www.youtube.com/watch?v=svYFZx03mSs

Перегляд фільму режисера Миколи Асєєва-Руденка "Чорна рада"
https://www.youtube.com/watch?v=7G5IWmNboFM



2. Виконання тестів за посиланням:

Код доступу 350174
 використати цей код,
відкривши посилання


12.05.2020-13.05.2020

Тема. М.Вовчок. "Інститутка"

1. Самостійне прочитання за посиланням:
2. Аудіокнига:
3.Телевізійна версія композиції "Інститутка"
4. Виконання тестів за посиланням:

Код доступу 675523
 використати цей код,
відкривши посилання




Підготуватися
до контрольного підсумкового тестування,
яке  проходитиме у середу 20.05.2020
на платформі «На Урок».

Виконання обов’язкове!

Посилання на контрольну роботу буде доступне 15.05.2020
Кінцевий термін виконання - 21.05.2020


Підсумкова контрольна робота
(лише одна спроба, час обмежений)
БУДЬТЕ УВАЖНІ! ЩАСТИ!
Код доступу 720349

використати цей код,
відкривши посилання